Gammal racer/ ny teknik

Anonym från gamla forumet

Gäst
Jag har en gammal träningsracer som heter Motobecane grand touring. Har haft den sedan -83 och har inte hjärta att göra mej av med den. En dag såg jag till min stora förvåning en kille på en nästan identisk hoj, ngt äldre t.o.m. Det var kanske inte så konstigt, men han hade såna häringa broms/växelhandtag! Finns det någon som vet om man kan köpa såna som passar eller om man kan pressa in ett typ 7-kransat hjul?
Mycket angelägen!

Inga problem

Ditt baknav är lite smalare än dom nya 7-8-9 växlade, men det rör sig bara om ca 5-6 mm och det brukar inte vara några problem att pressa in i gaffeln. Kör själv en -78 Banani Racer som jag kör 8vx chimano med STI hantag. I övrigt så går allt att byta ut mot modernare grejor. Kolla bara vilka gängor du har på dom ställen saker skruvas fast (styrlager vevlager mm). Det finns ett antal "standarder". Kontakta gärna någon seriös cykelfirma för råd och hjälp. Nu vet jag inte var du bor, men Cykelcity är bra och finns i GBG Sthlm och Lund.

/Lars-Olof

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Anonym från gamla forumet

Gäst
man bockar och tackar

Vill bara tacka så hemskt mycket för tipset och rusar genast iväg till cykelcity!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips