Gamla skidor funkar bra!

Jag köpte ett par rejält begagnade skidor för den otroliga summan 30 kronor. "Speedwood" är det enda jag lyckats tyda hittills eftersom lack och en del annat försvunnit under årens lopp. De funkar perfekt med originalbindningarna (Tyrolia med kabel) och NN-pjäxor, hysteriskt bra!
Inte lika tunga som vita blixten (jag kör på sådana också) och har skruvade stålkanter. De har inte världens bästa glid med bara tjära som valla, men det funkar t.o.m att pumpa puder i branta utförslöpor.
Finns det fler som jag som tycker om att nostalgiåka, både på tur och, i den lilla mån jag kan, telemarka?
Jag köpte för övrigt ett par Tua Sauvage för 299 kronor i Ljusdal (sportringen) och testade, men de är inte lika roliga som antiklaggen. Men de är säkert bättre!
Om någon är intresserad så har de fortfarande kvar lite olika Tua-skidor till detta facila pris. Ring och kolla: 0651-14016. De är dock behäftade med vissa skönhetsfel, men det bryr inte mig alls.

Splitkein

Helt schysst med skruvade stålkanter. Jag var ute på en tur med farfars gamla splitkein (träskida med skruvad stålkant) Retrokänslan var på topp och faktum var att glidet inte var så dåligt, jag gled ifrån ett par minst 30 år nyare vallningsfria turskidor.
Gammal är äldst helt enkelt. Helst ska man ha bambustavar till för att få den rätta känslan.
Så ta vad ni hittar i föråden, blanda gammalt och nytt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips