Gäddmete

Jag har faktiskt kylbag med. Finns små smidiga fickor till salu. I värsta fall kan man rulla in i lite tidningar (fast det finns ju knappt). Mört i all ära men jag bättre statistik med makrill och dessutom en frys med massa försommarspirr. Sardinerna var mest ett test, brukar pratas gott om sardiner i England och Frankrike.

@lausvik nu tycker jag du är alldeles för nyanserad. Antingen tycker man som jag eller så är man dum i huvudet! ;)
 
Apropos levande bete. 80% av fiskarnas biomassa har försvunnit ur haven de senaste 100 åren (globalt). Och så tycker man att fiske med levande agn är en viktig fråga. Asså jag kan tycka att man bör ta i tu med problem efter storleksordning.

Edit. Skrev fel tidsperiod
 
Apropos levande bete. 80% av fiskarnas biomassa har försvunnit ur haven de senaste 100 åren (globalt). Och så tycker man att fiske med levande agn är en viktig fråga. Asså jag kan tycka att man bör ta i tu med problem efter storleksordning.

Edit. Skrev fel tidsperiod

En fråga i ämnet: Vad äter rovfiskar i insjöar och hav? Levande fisk till största delen. I hav finns det dom som äter kadaver om dom stöter på något. Egentligen har det ingen betydelse vad man använder egentligen när rovfiskar tar levande föda i första hand.

Hur ska man göra när man metar abborre med levande mask? Svårt att bryta nacken på dom som man gör med levande betesfisk. Mask är en levande varelse också.:)
 
En fråga i ämnet: Vad äter rovfiskar i insjöar och hav? Levande fisk till största delen. I hav finns det dom som äter kadaver om dom stöter på något. Egentligen har det ingen betydelse vad man använder egentligen när rovfiskar tar levande föda i första hand.

Hur ska man göra när man metar abborre med levande mask? Svårt att bryta nacken på dom som man gör med levande betesfisk. Mask är en levande varelse också.:)

Nja. Både gädda och aborre äter as också. Finns inga renodlade predatorer eller herbivorer i naturen. Vid näringsbrist äter rådjur fågelungar.

Inte för att försvara djurskyddsmyndigheternas beslut men masken är ett par ordningar under fiskar vad det gäller medvetande grad. Det blir lite löjligt med den typer av raljanta kommentarer. Någonstans bör vi ju inse att vårat fritidsintresse orsakar lidande och då kan man ju försöka minska det, ngn slags skadebegränsning. Även om levande agn är 'effektivare' och mer 'naturligt' så kanske inte den typen sv effektivitet egentligrn behövs. I så fall kanske alla sportfiskare borde gå över till trål?
 
När jag var grabb så Angelfiskade vi ofta Gädda med hel strömming från lokala butiken när vi inte fick någon mört i mjärden, det fungerade ganska bra men nog är Mört troligen lite effektivare vid det stationära vinterfisket.

Har man flöte som vind och vågor rör lite på så går nog strömming i stort sett lika bra skulle jag tro.
 
Nja. Både gädda och aborre äter as också. Finns inga renodlade predatorer eller herbivorer i naturen. Vid näringsbrist äter rådjur fågelungar.

Inte för att försvara djurskyddsmyndigheternas beslut men masken är ett par ordningar under fiskar vad det gäller medvetande grad. Det blir lite löjligt med den typer av raljanta kommentarer. Någonstans bör vi ju inse att vårat fritidsintresse orsakar lidande och då kan man ju försöka minska det, ngn slags skadebegränsning. Även om levande agn är 'effektivare' och mer 'naturligt' så kanske inte den typen sv effektivitet egentligrn behövs. I så fall kanske alla sportfiskare borde gå över till trål?

Om man är djurvän så kan meta med gummimask så får inte masken lida heller. Dom har funnits på marknaden sedan tidigt 60-tal.
Se där ja! Det visste jag inte om rådjur.
 
När jag var grabb så Angelfiskade vi ofta Gädda med hel strömming från lokala butiken när vi inte fick någon mört i mjärden, det fungerade ganska bra men nog är Mört troligen lite effektivare vid det stationära vinterfisket.

Har man flöte som vind och vågor rör lite på så går nog strömming i stort sett lika bra skulle jag tro.

Det gjorda jag också med kompisar och då fanns det dom som fångade och sålde levande mört. Levande mört till angelfiskare fanns i lokala dagstidningar på den tiden jag bodde i Huskvarna-Aneby. Ja, och då fick man använda levande mört till agn på 60- till 2000 el. lite längre till o med.:)

Den erfarenheten har jag inte från min storhetstid att lite vågor hjälpte en halvdöd mört att bli uppäten av gädda el. gös vid mete. Däremot så bytte jag mört ca var 20 - 30 min när jag metade gädda o gös. Jag hade i regel runt 30 mört i 2 hinkar med mig vid mete efter gös o gädda.:) 2 spön gällde i Ralången. Det stod i deras regler/stadgar.
 
Senast ändrad:
Jaha. Dagens mäskkorgsmete (feedermete om man ska använda icke-jimmie-godkända termer) gav en hel del mört. Konceptet var enkelt. Vitt brött utan kanter i ugnen tills det var gyllenbrunt. Blanda med gurkmeja, vaniljsocker, burkmajs, rostad o krossad hampa, sen lite olja som jag värmt med stjärnanis. Vatten så det blev ett klegg som passade i feedern. Boom. Fördjävla mkt mört. Trewligt! Eftersom jaf är lat körde jag med ett gammalt as till centre-pin (centrum-axel). Den har en knarr som kan väcka döda, inget nappalarm behövs!

Hur ni andra peppat inför gäddmetet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Gäddmete? Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.