Gädda på fluga

E det någon här som har erfarenhet av gäddfiske på fluga? Jag var ute i helgen och provade. Jag har för mig att detta ämnet varit uppe tidigare men jag hittar det inte.

Min fråga är: Jag vill inte använda ståltafs vid eventuellt gäddfiske, räcker det med dubbel fireline?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
tafs

Hej,

Det finns numera en liten lina på 30-40 cm som är gjord för just gäddfiske med fluga. Ser ut som en lite tjockare lina i grå/silver färg. Kila ut till din lokala fiske dutik så kanske dom har en snutt där som du kan prova.

Jonas

Rolf´s gäddtafs...

är ju visserligen inte fri från metall, men verkar klart intressant.

Hel taperad gäddtafs, med öggla i tjockänden och beteslås i smaländen.
Enkelt att sadla om till annat fiske.

http://www.lbflugfiske.se

/Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips