G-66 eller Nallo 2

• Trådstartare jonas.welinder@mhov.studit.com (Jonas)
  • Start datum

jonas.welinder@mhov.studit.com (Jonas)

Gäst
Hej
Jag tittar på lite olika tält för två personer.
Två intressanta modeller ät Fjällrävens 'G-66 Extreme' och Hillebergs 'Nallo 2'.
Är det någon som har erfarenhet av dessa tält ?
Är Nallo 2 värd 1000 kronor mer, det väger ju bara 100g mindre ?

Hälsningar
Jonas

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Nallo en höjdare

Jag har ingen erfarenhet av Fjällrävens G-66, men jag är mycket nöjd med mitt Nallo 2. Förutom vikten är den största fördelen att det är oerhört snabbt att sätta upp. Allt över 3-4 minuter är snigelfart. Eftersom det entast behöver 5 tältpinnar kan man sätta upp det lite var som helst. På en lifttur i Nordnorge satte vi upp tältet på omlastningsplatsen för kontainrar på Mo i Rana station. En gammal syll i bakkant och ett par stenar i framkant plus 10 meter rep räcker gott och väl.
Små lätta fjälltält har ju inte campingtältens jätteabsider, men med lite planering och ingång på sidan får man in två fjällryggsäckar. En annan fördel är att inner och yttertält sätts upp samtidigt. Om man vill göra mat i tältet kan man haka av innertältet i framkant och skjuta det bakåt. Två personer får ledigt plats att göra mat och äta (inkl. nämda ryggor) under blöta dagar.

Anders Villumsen

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips