Fyrfat/eldfat som inte kostar skjortan

Jag är på jakt efter ett fyrfat/eldfat att ha på landet som man kan flytta runt efter väder å vind å kunna sitta å mysa vid.

Nu verkar det vara ruggigt dyrt. Billigaste jag har hittat är för 1000 kr och det tycker jag är rätt så steep. Ännu dyrare är inte heller några problem att hitta.

Så... finns det några billiga (och gärna bra) fyrfat/eldfat för en billigare penning?

Stalle
 
Jag är på jakt efter ett fyrfat/eldfat att ha på landet som man kan flytta runt efter väder å vind å kunna sitta å mysa vid.

Nu verkar det vara ruggigt dyrt. Billigaste jag har hittat är för 1000 kr och det tycker jag är rätt så steep. Ännu dyrare är inte heller några problem att hitta.

Så... finns det några billiga (och gärna bra) fyrfat/eldfat för en billigare penning?

Stalle
Det finns som du säkert märkt att köpa fyrfat/eldfat, men är du ute efter att det inte får kosta skjortan,
så är ju det trevligare med ett egettillverkat sådant, åk till skroten o kolla, där kan du nog få ihop bitar till det som du kan borra o skruva ihop själv.
Ett annat alternativ är att ge några hundra till en plåtnisse på närmaste plåtverkstad, och ge honom en beskrivning på det du vill ha, det brukar fixa sig, de brukar bli glada att få göra något annorlunda på sitt jobb o tackar inte nej till några hundra till fikabröd/smörgåstårtor tex.
Det är ju ingen jättekomplicerad pryl precis, lycka till !
peter1959
 
En wok från IKEA kan man få för 50 kr och uppåt (inte gjutjärn), sedan finns det många andra kokkärl som kan användas som fyrfat, t ex en muurikka, eller en liten utegrill.
 
Ja det verkar vara enklast att göra så. En wok i gjutjärn borde man ju kunna skrapa fram för en billig penning. Eller så köper man bara en billig klotgrill som man går lös på. Den kanske inte håller så länge iofs...

Tack för svaren!

Stalle
 
Köpte en grill på en Preemstation i borås för ett par, 3, 4 år sedan . Den bestod av ett fyrfat med 3 löstagbara ben , trebenställning till grillgallret . 48cm Muuriikapannan passade perfekt på gallret när man skulle laga mat med den . När maten var avklarad var det bara att ta fram veden och börja elda för kvällen . Bästa grill jag har haft och fortfarande har kvar


// Mats
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.