Funkar teleskopstavar vid tung belastning?

Ser fördelarna med att kunna knyckla ihop stavarna när de ska bäras på säcken MEN håller teleskopvarianten när man lutar kropps+ryggsäckstyngden på dem? Man vill ju inte att låsen ska slira när man står mitt i jokken...
Har ni erfarenhet av olika märken? Vad rekommenderas?
 
Låset är nyckeln.

Hej.
Vad gäller teleskopstavar är min bestämda åsikt att man i princip aldrig ska lita på dem helt och hållet. Har själv under olika skidturer tryckt ihop flera par utan att bruka våld. Det är trots allt praktiskt med teleskopstavar när de fungerar och ska man använda sådana bör man välja ett par med säker låsmekanism. Dvs inte sådana som man skruvar ihop utan snarare stavar med en liten klämma som man knäpper runt staven för att låsa den i ett visst läge. Gipron gör bra såna. Var ändå försiktig och belasta inte i onödan.
//Mats
 
Har ett par med "skruvlås". De sitter bra. Problemet är istället när man ska öppna låset. Jag brukar få ta hjälp av en kompis för att få upp det. De flesta jag hört rekommenderar den typ som Mats nämnde. Antar att det är litet av en smaksak.

Vad som är värre med mina stavar är trugan. Istället för en riktig kringla så sitter där en enkel plastvariant. Helt värdelöst vid toppturer på skidor. Den något styva trugan gör att spetsen bänds upp ur snön när staven förs frammåt och som följd så tappar man greppet. (Vid skare eller packad snö.) Ska se om det går att byta ut den. Så om du skall använda stavarna även på vintern så se till att de har en riktig kringla.

/R
 
Nyligen testat

Hej!

Fyra grabbar i fyra olika viktklasser kom igår hem från en 9-dagars vandring i Abisko-Kebne-området, med Mårmapass och allt!

Var och en utrustade med två stavar. Mina av märket Gipron Sherpa 2. S.k. Flicklock, som man snäpper över staven. Fungerade utmärkt utan att säcka. Min kompis som kör i samma "stall", råkade ut för en säckning. Dock inte i något kritiskt läge. En liten justering av låset (man drar åt skruven på undersidan med en mejsel) och sen var det bergfast igen.

Två av oss hade lås av "skruvtyp" och hade heller inga problem.

Tror det är rätt bra att nån gång då och då under vandringen dra ut stavarna i sin fulla längd så de får torka upp ordentligt. Det kan bildas kondens och jag kan tänka mig att det kan leda till att de blir mer glatta i vissa lägen.

Mvh Bert
 
Jag har en Komperdell Guide Antischock med kamerafäste i toppen som kostade mig ca 500:- Den har pallat för allt under 2 veckors vandring inklusive jockar, snölegor, isfält mm. Den är även utmärkt att luta ryggan mot när man packar eller använda som stolpe när man spänner upp en presenning. Jag har hängt hela min tyngd mot den otaliga ggr, tex när man böjer sig för att hämta vatten utan att den gett efter det minsta. Jag är mycket nöjd med den hittills!
 
Jag har ett par Gipron Sherpa 3 (3-delad) som jag är helnöjd med. Hade under några år bara använt dem vid skidåkning, men tog med dem på sommarens vandring på Korsika. De visade sig vara helt ovärdeliga. Hade nog sabbat både knän och rygg utan. Staven har två knäppanordningar med skruvar som säkrar. Teleskopstavarna har kollapsat några gånger när jag inte har dragit åt ordentligt, men ser man till att sköta det när man har förlängt stavarna så håller de för stor belastning.

/Lars
 
Komperdell

Jag har använt teleskopstavar från Komperdell i många år för turskidåkning, och tycker att de fungerar bra. De har skruvlåsning, och ser man bara till att skruva åt dem ordentligt så trycks de inte ihop vid belastning. Däremot kan de kännas lite klena i allmänhet när man har stor ryggsäck på, i alla fall om man jämför med riktigt robusta stavar typ arméns stålstavar. Med de senare har ju förstås andra nackdelar...

Peter
 
Litar inte helt...

Jag har ett par billigare Komperdell, samt ett Italiensk märke som jag just nu inte kommer ihåg, och jag litar inte fullt ut på dem. Jag har aldrig råkat ut för att de har totalkollapsat, men däremot så har de sjunkt ihop upp till nån decimeter efter några timmars nyttjande. Jag skulle inte rekommendera teleskop om man känner att man måste häva sig upp med stavarna, i en sådan situation skulle iaf jag känna mig osäker.
 
Stavar

Hej Jag använde för första gången på fjällvandring kombinationsstavar. Dessa funkade upperligt. Sakcade aldrig ihop. Gav ett kanon frånskjut i uppför och bromsade utför. Vid vad var det bara att ändra längden. Det besvärliga var genom videsnår och där marken var lite lösare, stavarna fastnade lite. Men det går att lösa med gummifötter och vid snårigt kan man fälla ihop och fästa på ryggan.
//Anders
Ps jag har skruvlåsning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
morgy Funkar mobiltelefon i Hoiganvagge Fjällvandring 6
bahlgren8 Med start från Grövelsjön, funkar denna rutt? Fjällvandring 5
torbjorn_liljedahl DNT - Funkar det bra med de obemannade stugorna? Fjällvandring 5
xtrem Funkar det med hängmatta? Fjällvandring 4
ilisen Funkar Sarek i mitten av juli? Fjällvandring 7
chuck_p Funkar Kebne i mitten på september? Fjällvandring 4
Rodluvan Att svära funkar inte... Fjällvandring 32
arvidekengard Funkar det med Jojoleden i mitten av juli? Fjällvandring 1
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.