DNT - Funkar det bra med de obemannade stugorna?

Hej,

Jag och dament tänkte ge oss iväg på en veckas vandring i Jotunheimen eller Breheimen i sommar. Såg att DNT (Den Norske Turistföreningen) hade vad som verkade ett riktigt trevligt upplägg med "Nyckel" till obemannade stugor och även bra priser på bemannade stugor de dagar man vill lyxa till det lite och skippa tältet.

Någon som har provat - och isåfall funkar det bra?

Tack på förhand.
 
obemannade stugor.

Hej! Det fungerar bra med de obemannade stugorna så tveka inte att använda dem. Ni skriver bara in er och lägger pengar i ett kuvär som ni stoppar i en låda. På vissa platser finns det proviant.
Ha en fin tur!
 
Hej! Det fungerar bra med de obemannade stugorna så tveka inte att använda dem. Ni skriver bara in er och lägger pengar i ett kuvär som ni stoppar i en låda. På vissa platser finns det proviant.
Ha en fin tur!

Det går också att betala med kort. Man fyller i en engångsfullmakt med belopp och kortuppgifter etc.
Bertil
 
DNT skiljer på ubetjente och selvbetjente hytter. Selvbetjente är alltså de som har proviant (men tillgången kan vara osäker mot slutet av säsongen). Ubetjente har i regel gasspis och ved.
I Jotunheimen känner jag på rak arm till bara en selvbetjent hytte, Olavsbu (där man ibland måste köpa proviant genom stugvärden), och någon ubetjent kan jag inte erinra mig alls. I Breheimen är det väl Sota Seter och och Nørdstedalsseter som är betjent och flertalet övriga selvbetjent. (I Nordnorge, alltså norr om Trondheim) är alla stugor tillhörande DNT eller dess medlemsföreningar ubetjent. Detaljinformation finns på

http://www.turistforeningen.no/

eller i Til Fots i Norge.
 
Ingjerdbu är privat, men med DNT-rabatt. Sist jag var förbi var den selvbetjent, numera är den mycket riktigt ubetjent, dvs. ingen proviant.


Kunde tillägga att det finns flera privata fjällstugor i utkanten av Breheimen, med full service,
som Bøvertun, Sognefjellshytta och Krossbu. Men dessa ligger vid väg. Turtagrø ligger
inte så långt från väg, heller.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.