Funkar Kebne i mitten på september?

Hej!

Min semesterplanering har inte varit optimal i år. Men jag skulle gärna vandra/klättra upp för Kebnekaise innan det blir för kallt och jag hade siktat in mig på v.38. Det visade sig vara veckan efter Fjällstationer och annat verkar stänga där uppe(!). Jag tyckte temperaturerna verkar vara skapliga den tiden på året och solen är ju uppe från kl 07-19, så jag trodde det skulle lösa sig.

Tältboende känns sådär, har inte nån utrustning direkt för camping.
Jag är rookie på fjällvandring men har bra vandringskondis (tror jag..).

Vad säger ni erfarna om detta? Förslag på turer och annat mottages gladeligen. Hade tänkt mig tre-fyra dar där uppe kanske...

/ Mvh Kalle

Om du är rookie så är väl inte tidpunkten så väl vald. Dessutom så kan det med viss sannolikhet ligga rätt mycket snö den tiden. Förra året kom det t ex rätt mycket snö i början av september. Här en bild från Marie Fältmans album som visar hur det kunde se ut förra september:
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=25721&set=
Det finns en anledning till att stationer och stugor slår igen i mitten av september.

För en nybörjare skulle jag rekommendera en tidigare tidpunkt. Nån gång i augusti t ex då förhållandena är mer humana och det är mer folk i området. Dessutom skriver du ju att du saknar utrustning för camping, vilket ju hur som helst utesluter att du går andra halvan av september.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
STF:s anläggningar i Vindel- och Jämtlandsfjällen har öppet till 21/9, så det är ju ett alternativ för att "slippa" tälta -- och i dessa delar kommer de första vinterkänningarna i allmänhet betydligt senare. Om det är alpina drag du är ute efter går Syter- och Sylmassiven inte direkt av för hackor heller...

Tack för tipsen

Tack för tipsen. Får se om det blir nåt i år, eller om det blir till nästa år. Det var lite skralt med platsen på Fjällstationen nedanför Kebnekaise nu i augusti, helt oväntat...

/ Kalle

Om det bara är en sovplats inomhus du är ute efter så fixar de boende under tak åt alla som vill. Men det kan ju innebära en madrass i källaren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips