Frystorkad Laphroaig

Whisky och whiskey

Det verkar som många här tror att Cask Strength är ett nytt fenomen inom whisky. Så är det givetvis inte.
Cask Strength Whisk(e)y har varit tillgängligt från i stort sett varenda whiskyproducent sedan årtionden tillbaka, så även från Laphroaig. Att Cask Strength whiskyn börjat synas mer nu för tiden beror på en allt starkare efterfrågan eftersom whisky har blivit lite av en innedryck och samlarhobby.
Cask Strength blir också betydligt dyrare eftersom producenterna betalar en högre alkoholskatt för dessa.

Sedan är inte alla whiskysorter rökiga bara för att de kommer ifrån Isle Of Islay. Bunnahabhain, från öns nordost kust är i stort sett helt orökt.
Bruichladdich är inte heller den speciellt rökig. Däremot kommer Bruichladdich att tidigast tappa en variant kallad Octomore som kommer att vara världens rökigaste whisky med sina 80,5 ppm, i vilka en whisky's rökighet mäts.(Parts per million - fenoler) Den kommer dock att tappas tidigast ca. 2011. Jämför gärna det med Laphroaig som ligger på ca.30-35ppm, Lagavulin som ligger på ca 40ppm eller Ardbeg med sina 40-45ppm.

Vidare behöver man inte korsa Atlanten för att whisky ska heta whiskey. Det räcker att resa till Irland (whiskyn's ursprungsland).
I Skottland heter det dock whisky och enligt lagen får den bara framställas av korn, vatten och jäst samt måste lagras minst 3 år på fat.
När vissa sedan säger att Bowmore är godare än Laphroaig, får man fråga vilken Bowmore som jämförs med vilken Laphroaig?
Är det Bowmore Legend, Bowmore Surf, Bowmore Legend, Darkest, Dawn, Dusk, Cask Strength, 12, 15, 17, 21 eller 25-årig. Eller kanske någon av de årgångar som tappats regelbundet sedan 1964?

Och Laphroaig, är det Cask Strength som jämförs, eller kanske den 10, 15, 30 eller 40-åriga?

Om man nu vill ha en whisky med sig ut på fjället som passar såväl till Irish Coffee som att dricka naturellt (eller med en skvätt vatten) kan jag djupt rekommendera Glenfarclas 105, Cask Strength. En av de allra bästa Cask Strength Whisky's som produceras (enligt mitt tycke). Den behöver dessutom inte vattnas ner till drickbar styrka dvs. 40-45%.
Men var och en har ju sin egen smak och olika tillfällen kräver ju som bekant olika drycker!!

Anders
 

avslutad210712

Gäst
Re: Nya trender

Vandrare; sa:
FJS90-91; sa:
E Laphroaig en ny sådan här "pop"-grej man måste gilla för att vara en sval snubbe, precis som Lundhagskängor, Hillebergtält och Klättermusenbyxor.. Visst går skiten att dricka men det tar ju inte en till några speciella höjder eller så, kommer ihåg på 80-talet när alla skulle dricka rävpisset chivas.. fy fan!

Helt riktig iaktagelse. Om man lusläser t.ex. tidningen Brant ("för dig som har en brant livsstil" - ha ha!) inser man att man ska ha Biblertält, LaSportiva-kängor, softshell och dricka espresso på pestige-bönor, Lighthouse tror jag dom heter. Men klättermusenbyxor tror jag går bra.

För övrigt är jag tveksam om Kaffet är lika bra sårtvätt som dunkdricka och T-röd.

Va f*n är Bibler och LaSportiva. Det ena låter som något man läser på söndagarna och det andra låter som ett fruntimmer som går på sporten *S*
 

avslutad210712

Gäst
Nu var kanske inte min mening att starta en debatt om olika whisky/whiskey-sorter eller andra spritsorter utan mer att upplysa om att det går att köpa cask strength (inte bara Laphroaig) på bolaget. Cask strength är inget nytt utomlands men i Sverige på bolaget är det garanterat rätt nytt och kanske okänt för många.

Fast det är rätt skoj när det grenar ut till alla olika grejor som spritsorter, finkel, grädde tårtor och annat så fortsätt gärna *L*

[Ändrat av avslutad210712 2004-03-03 kl 21:27]
 
Alltihopa är "whisky"

Norris; sa:
Och så heter det Whisky om den ädla drycken kommer från Skottland. Whiskey är något helt annat från det stora landet på andra sidan Atlanten.

Nä, i Kanada heter det whisky. Men det finns ett mindre land på andra sidan Atlanten där man kallar det whiskey :)
Irländsk whisky stavas också whiskey.

Men jag tycker att vi för ordningens skull kan använda oss av den "svenska" standardstavningen whisky på alltihopa.
 
Enligt vad jag har lärt mig så står "e" i whiskey (på Irland) för excellent (berättades vid ett besök på Lockes destilleri i Kilbeggan)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.