Fritälta i Sverige och Norge?

Jag håller på att planera en bil och campingresa genom Sverige där målet är Treriksröset och ner mot Lofoten. År det någonstans i Sverige som man bör undvika att tälta utanför campingar. Tänker mest på björnar! Tänker variera fricamping med campingplatser.

Intressant att vi har så mkt mindre problem med björnar i Sverige än i ryska Karelen och österut t o m Alaska. Det är samma brunbjörnsart.

Förvarar du bara all mat i bilen har du inga problem.

Thure

Jag har själv sovit många nätter i tält i björnområden i Sverige och jag har aldrig haft problem med björnar. Jag har aldrig ens sett en björn i skogen.

Våra björnar kommer inte ens i närheten av folk om dom anar närvaro
av folk.

Räcker med en radio påslagen svagt i kombo med lite tvättpulver eller dåligt rakvatten runt lägret så tror dom att dom skall bli en björnfäll o drar.
Och det är overkill dom drar för mycket mindre

Inga tältare har nånsin haft trubbel med dom , en enda på utsidan fick
tältduken riven men den stack fort och detta sedan iaf 100 år.

I Norge er et ingen problem med bjørn overhodet.
Husk også at vi har den s.k. Allemannsretten som lar deg telte omtrent over alt....

Är i Alaska nu med dom mytomspunna mördarnallarna.

Vi fick verkligen leta oss in i områden där ingen gick för
att ens få se björnskit ,ställena var extremt öde mot bäckar/floder

Typ bäckraviner med 70 graders lutning med midjehögt gräs.

Dom måste åtla nallarna och sitta tyst för ens kunna skjuta dom...

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips