Friluftskartan, kartor uppdaterade när?

Hej,

Ny på forumet och är i färd med att införskaffa en GPS för sjön och till jakten. Börjar så smått reda ut det mesta, mycket med hjälp av detta forum. Dock en fråga som jag inte lyckats fått 100% klarhet i.

Hur vet man när Friluftskartan är uppdaterad och hur ofta sker uppdateringar? Skogsterrängen är minst sagt dynamisk (till skillnad mot sjön) där jag jagar, med nya vägar och kalhyggen. Senaste 5 åren har jaktmarken förändrats väldigt mycket och en karta från 5 år sedan är fullkomligt inaktuell, åtminstone där jag huserar i oktober/november. Skall man lägga en ganska stor slant på kartor till gps:en vill man gärna att kartan skall vara up to date, misstänker att det inte riktigt är så dock.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Den gamla, ursprungliga Friluftskartan uppdaterades en gång av Sportmanship, men så taffligt att den sedan inte gick att installera på GPS utan stora problem.

Friluftskartan Pro har hittills inte uppdaterats alls och jag har inte sett någonstans att det skulle vara på gång.

Du får betrakta Friluftskartan Pro som en vektoriserad, digital variant av Terrängkartan, som ju också uppdateras ganska sällan. För mig är den klart prisvärd trots allt.

Terrängkartan tryckta varianten

uppdateras ca vart 10:e år löpande i landet. Det är alltså olika hur gammal kartan är som ligger till grund för FriPro. Möjligen så har lantmäteriet en databas där de löpande för in uppdateringar. Nån som vet?

De vektoriserade vägkartorna uppdateras som bekant betydligt oftare. Man skulle kunna önska sig att motsvarande uppdateringar lades in i Friluftkartan eller att man hade olika skikt för vägar och topografi.

Thure

Senast ändrad:
uppdateras ca vart 10:e år löpande i landet. Det är alltså olika hur gammal kartan är som ligger till grund för FriPro. Möjligen så har lantmäteriet en databas där de löpande för in uppdateringar. Nån som vet?

De vektoriserade vägkartorna uppdateras som bekant betydligt oftare. Man skulle kunna önska sig att motsvarande uppdateringar lades in i Friluftkartan eller att man hade olika skikt för vägar och topografi.

Thure

Förut kunde man läsa i den alldeles utmärka boken och pdf-filen Kartplan (som kommer ut varje år) http://www.lm.se/kartplan/KP2007_LMV.pdf (4.6 Mbyte) se när en karta senast var reviderad och när nästa revision skulle ske. Kolumnen för planerad edition är numera blank.
Men läser man på sidan 29 i pdf-filen ovan så hittar man relevant information.
Jag tolkar texten som att databasen uppdateras ca vart 10:de år.

På sidan 28 kan man läsa att det är nyheter på gång för den trycka Terrängkartan från Lantmäteriverket. Från 2007 blir de dubbelsidiga och får ett annat format. Sedan är det detta med SWEREF99 och SWEREF99TM.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips