fran rapadalen till ivarlahko i mars

Planeringen för vintervandringen ändras ungefär varannan vecka i ar, och nu i sista minuten fick vi ändra allting en gang till, pa grund av för varmt väder i södra Norge - och nu ska det definitivt bli Kvikkjokkomradet och Sarek, mycket snö däruppe och lagom kallt... Just nu har vi funderat pa en sak: Skulle det vara en bra ide att skida fran Rapadalen upp till bron över Katokjakka (eller ner därifran till Rapadalen) längs Vaigantjakkas "vänstra" sida? Har läst att det kunde vara speciellt lavinfarligt omrade... Att skida pa Rapaätno skulle väl vara ok, eller? Tacksamt för alla tipps, Sigi!!

Rahpaädno är helt ok :)

Hejsan,

Jodå det är helt ok att följa Rapaälven den här tiden på åren, enda "beskymmret" skulle kunna vara att det kan bli lite tungskidat beroende på hur snön är. Det kan vara ganska djup lössnö nere i Rapadalen vissa vintrar. Man behöver dock inte kännas sig speciellt nervös över älven som mest liknar en liten bäck på vintern. Är faktiskt riktigt coolt att skida fram och titta ner på Rapaälven (brukar alltid finnas platsen där det bidas vindbrunnar), pytteliten och med helt klart vatten! - inte mycket gemensamt med hur den ser ut på sommaren!!

Jag har dock aldrig tagit mig vare sig upp eller ner till/från Ijvvarlahko på vintern. Men om man kollar på kartan har jag mycket svårt att tro på att Vajggantjåhkkå´s västsluttning skulle vara speciellt lavinfarlig, det lutar ju inte speciellt mycket (förutom gissningsvis sista biten ner mot Gådokjåhkå´s bäckravin). Nordsluttningen ner mot själva Rapadalen är ju en annan sak, men den går ju lätt att undvika.

/ Stefan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej Sigi!

Jag och en god vän planerar också att skida den sträcka du nämner. Vi kommer från Bielavallda och åker ner i Rapadalen och tänkte ta oss upp mellan Vajggantjåhkkå och Gådokvagge. Lutningen på den sluttningen räknar vi är så flack att det inte ska vara några lavinproblem. Vi har dock aldrig gjort detta förut på vintern, så vi kommer naturligtvis att observera terrängen noga för att se att det inte kan bli problem. Men det ser bra ut på kartan.

Sen vet man aldrig hur vädret blir, så vår plan håller bara om ork och väder tillåter ;-).

Hälsningar /Hans

PS. Tack undvall för dina synpunkter om Rapadalen. De hade jag också nytta av!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips