Fran Nikkaloukta till Kvikkjokk

Hej

Jag har tänkt att aka skidor fran Nikkaloukta till kvikkjokk genom sarek.
Hur manga dagar skulle jag räkna med? Hur manga kilometer blir det?
Om jag köper kartor fran http://www.kartbutiken.se räcker det om jag har följande kartor: DB8 kebnekaise- saltoluokta, DB10 sareks nationalpark,DB 14 kvikkjokk- jäkkvik. Eller skulle jag ha nagonting mer?

Är det nagon som har gjort liknande tur och som kan hjälpa mig?
MVH
Rain

Sarek? Nikkaloukta-Kvikkjokk

Hej!

Om Du vill åka i Sarek så är det ett par dagsamarsher från Nikkaloutkta till Sarek. redan att ta sig igenom Sarek blir en ganska lång tur. För att skida genom Sarek krävs bara kartan över Sarek. Hur hade Du tänkt att åka från Nikkaloukta till Sarek? Längs kungsleden och över Sorvadammen?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Hej

Problemet är att jag har ingen karta än, jag ska köpa det i stockholm, en dag innan turen börjar. Jag bor i estland och här är det svart att planera turen. Hur rekomenderar du hur skulle jag aka fran Nikkaloukta till sarek?
Om det blir för langt fran Nikkaloukta till sarek da vart skulle jag börja? Är det nagon annan lämplig plats vart kan man ta sig med tag/buss fran sthlm?

Hälsningar
Rain

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips