Framtidens äventyr?

Hejsan! Undrar bara hur folket här inne ser på framtidens äventyr. Med tanke på den växande växthuseffekten samt att de vita fläckarna på jorden i princip är upptäckta.

Just nu slås en hel del rekord i att t.ex. bestiga ett berg snabbast osv. Kan det bli lite överdrivet och kanske i slutändan en stor parodi av alltihop när man gör repriser av alla andras äventyr/bravader?

Hur kan oroshärdar i världen påverka äventyrarna?

Hoppas någon har några tankegångar kring detta!
 
Under ytan

Det finns en hel värld som i princip fortfarande är helt vit på kartan och det är under vattnet. Om det kommer fram ny teknik som tillåter att man kan gå riktigt djupt, säg över 100 meter, och att den inte blir för dyr att använda så har man nya "bergskedjor" att vandra i på många platser.

Sedan rent allmänt kommer det bli riktigt dyrt att förflytta sig med flyg troligen så många äventyr kommer nog vara längre och koncentrerade på att ta sig dit för för egen maskin med båt och cykel. Helt klart är ju att det blir mycket mäktigare att bestiga Acongagua om man tar sig dit från Sverige helt utan att använda motorkraft någonstans. Har detta gjorts av någon svensk? Segla till kusten och sedan rida åsna till basecamp och klättra sista biten för egen maskin. Noll koldioxidutsläpp med undantag av åsnans naturliga behov då så att säga och det man andas ut.

Edit: Valparaiso verkar för övrigt vara närmsta hamn, och det verkar finns en hel del svenskar som lyckats segla dit men ingen som jag hittar som kombinerat detta med lite höghöjdsalpinism. Någon som känner sig sugen att anta utmaningen? :)
 
Tommy Eriksson från Nynäshamn utrustade en stålbåt för att segla till Antarktis, skida till Mt Vinson och sen bestiga det (4897 m). Tyvärr så råkade han ut för upprepade motorhaverier, vände och nu står båten på land i Rawson i avvaktan på mer pengar så han kan återuppta resan.

http://www.syib.se/
 
Jag tänker klättra Mount Everest hela vägen utan handskar eller skor. Detta gör jag för att jag vill väcka uppmärksamhet och samla in pengar för problemet med nageltrång. Detta är något vi alla kan drabbas av i princip när som helst, oavsett hälsa och ålder. Vi som har själva drabbats av detta, eller känner anhöriga som drabbats av det, känner av ett starkt behov för mera resurser för forskning, framförallt i förebyggande syfte.
Ni kommer att kunna följa mig på min blog som kommer att uppdateras varje halvtimme dygnet runt. Då jag sover kommer det att finnas medhjälpare som kommer att hålla bloggen updaterad med färsk information och matrial.
Det kommer att finnas bilder från kameror monterad i tältet och på hjälmen.
Det kommer att finnas röstinspelade anteckningar tillgängliga för nedladdning dagligen.
Jag kommer två gånger per dygn ha live sittningar då ni kan ringa, maila eller sms:a en era frågor till mig och se mig svara live. Jag kommer även att ha en chat session direkt efter live sessionen.
Jag söker nu sponsorer för hjälpa till så att detta blir verklighet. Jag kommer att behöva stöd för matrial och logistik. Jag söker även frivilliga medhjälpare som skall följa med hela vägen från Sverige. Jag behöver filmare så att det altid ska finnas inspelad matrial från tre vinklar dygnet runt, till detta behövs även redigerare och teknikpersonal. Utöver detta behöver jag antecknare, stillbildsfotografer, bärare och även sjukvårdspersonal för övervakning av mina händer och fötter.
Det är min dröm och min vision att vi i snar framtid skall ha ett vaccin och botemedel för nageltrång för alla. Alla bidrag beaktas, stora som små.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.