Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk

Lyckad tur!

Är tillbaka från vandringen. Blev en väldigt lyckad tur enligt plan! Bifogar rutten från GPS:en om någon är intresserad. Kryssen är ungefärliga tältplatser.

Bilagor

• Sarek 2018.jpg
    Sarek 2018.jpg
    98.1 KB · Visningar: 412
Tack för feedback efter turen! Jag funderar ungefär den turen för nästa år. Är det någon del som du upplevde som "lite småtrist" så här i efterhand där man kunde valt ett lite annorlunda vägval?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för feedback efter turen! Jag funderar ungefär den turen för nästa år. Är det någon del som du upplevde som "lite småtrist" så här i efterhand där man kunde valt ett lite annorlunda vägval?

Tycker större delen av turen var väldigt fin, särskilt då vi hade bra sikt, gillade Njoatsos och Boardetjåhkå toppen särskilt mycket!
Med lite mer tid skulle vi nog tagit hela Njoatsosvagge sen in i Sarves och vidare upp i Jiegnavagge (jag personligen har inte sett den delen av Sarves). Jiegnavagge i sig var väll inte jättespännande, men Svenoniusglaciären gjorde den delen av rutten väl värd.

Ett annat alternativ hade varit att skippa Vallevagge och flugit till Tarraluopal och börjat där istället.

Men som sagt, en mycket trevlig tur om man vill börja och sluta vandringen Kvikkjokk.

Ett annat alternativ hade varit att skippa Vallevagge och flugit till Tarraluopal och börjat där istället.

Om man betalar för en hel helikopter (dvs rätt dyrt för 2 personer, men ungefär samma personpris som till Tarraluopal om man är 4) så flyger de även gärna till parkgränsen i Låptovagge, sydost om sjön.

maswan1 skriver om att ta helikoptern till parkgränsen i Låptåvágge – det är ett suveränt alternativ https://www.utsidan.se/blogs/bees/ett-litet-hjarta-i-sarek.htm

Du skriver också – ”Med lite mer tid skulle vi nog tagit hela Njoatsosvágge”. Det är ju en helt annan färdväg men denna dal är något av det finaste och skyddsvärda som finns i vår fjällvärld. Jag skulle vilja skriva ”i Sarek” men Njoatsosvágge ingår inte i sin helhet i nationalparken. Du måste förstås planera en sådan tur och här kan du få lite tips - https://www.utsidan.se/blogs/njoatsosvagge/en-blogg-om-njoatsosv-gge.htm

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips