Frågor på stuguberget

Jag tänkte åka till Östersund och klättra lite nu i sommar, och stuguberget verkar ju vara det finaste där.
Men jag undrar hur bra möjligheter det finns för sportklättring där (kring 5-6 svensk grad), jag har inte vågat mig på kilar och sånt än.
Sen är jag lite nyfiken på Onda ögat, hur ser standplatsen ut, kan man sitta eller är man hängades på klippan? Och hur många expresslingor behöver man för att klättra den (förutsatt att man är lite rädd av sig och använder alla bultar).

onda ögat

Det rekomenderar jag att du gör.
15 expresslingor tror jag det är som krävs.
Mgt fin och rolig led.
Halvsitta kan man göra på standplatsen. Ingen stol men man hänger inte i selen.
Utöver Stuguberget har du ju också Frösöberget 1 km från ösd som är värt ett besök.
I stugun finner du nog bultklättring i 5-6 register för 2-3 dagar.
God tur // JM

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Onda Ögat

Kul att du skall åka dit och klättra. Jag har för mig att du skall ha med dig fjorton expresslingor för att säkert ta dig till standplattsen. Vad det gäller sportklättring på bult så är Stugun fint. Det finns en hel del i grad 5-6 men du kommer nog att uppleva Jämtland lite hårdare än normalt. Det är ganska hårt graderat och kan vara långt mellan säkringarna. Vill du ha mycket bult !! skall du göra ett besök på frösöberget som har ett hundratal bultleder med bra ankare i alla svårighetsgrader. För att hitta kläterförare kan du slå Naturkompaniet 063-102515 en signal. De har sålt förare tidigare. De borde veta var du kan få tag på en.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips