Frågor om val av väg

Blir lite nyfiken på hur du tänkt dig rutten förutom det jag fått fram genom dina tre bilder/frågor.
Området i din tredje bild är ett som jag har tänkt att försöka baka in i någon av mina kommande turer.
 
Blir lite nyfiken på hur du tänkt dig rutten förutom det jag fått fram genom dina tre bilder/frågor.
Området i din tredje bild är ett som jag har tänkt att försöka baka in i någon av mina kommande turer.
83D563C9-9244-44B8-93FD-439AAA3CE0C3.jpeg

Abisko-Ballinvággi som på första bilden

Ballinvággi-Alesjuarestugorna-Unna Visttasvággi (eventuellt gå leden i Visttasvággi istället)

Unna Visttasvággi-Vistasstugan-vidare mot Nallostugan med eventuellt en topptur på Šielmmácohkka

Nallo-Kungsleden till kebnekaise fjällstation med eventuellt en topptur på Kebnekaise

Kebnekaise-Tarfala

Tarfala-Nikkaloukta som på sista bilden

som sagt inget som är hugget i sten än utan den här planen kan komma ändras innan det är dags för resa
 
Senast ändrad:
Lägger ytterligare till en fråga här.
Är det någon som har gjort vadet som visas på bilderna? Har försökt att söka efter det men hittar ingen information. Vattendraget ser ju ut att vara brett men det kanske inte är så djupt. Tanken är att gå där runt början av Augusti
 

Bilagor

  • 28AF827C-00B6-45DF-BD58-0001CB6F25F4.jpeg
    28AF827C-00B6-45DF-BD58-0001CB6F25F4.jpeg
    2.7 MB · Visningar: 110
  • A9E83166-856E-46C4-A02E-51019164131A.jpeg
    A9E83166-856E-46C4-A02E-51019164131A.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 116
Jag har inte gjort vadet sjælv men Aliseaetno er ju inte værldens minsta vattendrag. Jag hade førsøkt men bara før att det finns en bro 2 km till øster.
 
Nej, Aliseatnu ska man inte vada. Svårt och farligt. Som namnet säger är det en älv med massor av vatten, även vid lägre vattenstånd. Dagens fjällkarta har heller inget vadställe utmärkt eftersom det kan locka till ett dåligt vägval.
 
Undrar hur det kommar att denna vad finns med på Calazos karta igen.
Den fanns med på Lantmäteriets Fjällkartan till och med 1998, men sedan 2006 är den borta - och även tre andra vad mellan Alisjavri - Raddujavri och Miesakjavri - Ahpparjavri. (Finns även dom med på kartan?)
Troligen blev den borttagen för att man inte alltid kunnde använda den och känndes för svårt för att visa på kartan. Om nu någon kommar dit och bedömmer för sig själv att det är rimligt att prova just på denna dag är det väl än annan sak - men då är det förhoppningsvis en person som hittar till en vadställa även om den inte finns med på kartan. Jag har för mig att man tog bort en hel del svåra vad fran kartan för att öka säkerheten.

Henning
 
Nu har jag plockad fram "På Fjälltur - Abisko Kebnekaise" av Claes Grundsten - Finns igen hos Calazo i serien Fjällklassiker
Såhär skrivar han om vadet:
Före rullstensåsen kan du vika av från leden (Rautasjaure-Kungsleden) och gå ned till Aliseatnu som vadas vid ett brett men krävande vadställe med stora block som ett pärlband över vattendraget.
Men där finns ju en bro i närheten, så helt onödigt att tar risken av en svår vad...

Henning
 
Undrar hur det kommar att denna vad finns med på Calazos karta igen.
Den fanns med på Lantmäteriets Fjällkartan till och med 1998, men sedan 2006 är den borta - och även tre andra vad mellan Alisjavri - Raddujavri och Miesakjavri - Ahpparjavri. (Finns även dom med på kartan?)
Troligen blev den borttagen för att man inte alltid kunnde använda den och känndes för svårt för att visa på kartan. Om nu någon kommar dit och bedömmer för sig själv att det är rimligt att prova just på denna dag är det väl än annan sak - men då är det förhoppningsvis en person som hittar till en vadställa även om den inte finns med på kartan. Jag har för mig att man tog bort en hel del svåra vad fran kartan för att öka säkerheten.

Henning
De andra två vaden finns inte med på kartan vad jag kan se. Så känns ju konstigt att detta vad är med isåfall
 

avslutad210712

Gäst
Jag har för mig att det skett en drunkningsolycka vid det vadet där två personer förolyckades. Dock hittar jag inget om det trots intensivt googlande så jag reserverar mig för att jag svamlar.
 
Jag har för mig att det skett en drunkningsolycka vid det vadet där två personer förolyckades. Dock hittar jag inget om det trots intensivt googlande så jag reserverar mig för att jag svamlar.
Jag har för mig att jag har sett/hört något om det också. Men inte hitta något om det jag heller, lite av därför jag frågade här
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.