Frågor om ryggsäckar

Jag är lite av en nybörjare när det gäller längre vandring (4 dagar och mer) och skall just till att köpa mig en ryggsäck (lill-skarjan börjar bli allt för liten). När man kollar runt på nätet och i affärerna slås man av hur olika ryggsäckar kan väga. Hur stor roll spelar vikten på en ryggsäck? Jag tänkte mest på ryggor mellan 70-90 liter. De kan ju tydligen väga allt mellan 1,5-3,5 kilo. Lundhags verkar vara tyngst. Innebär det också att de är bäst och/eller rejälast? Sedan undrar jag också varför Berghaus (ej Atlas eller Vulcan) tycks ha försvunnit? Deras märke hade väl ett gott rykte för några år sedan. Jag såg nämligen att man kunde köpa deras ryggsäckar för en billig penning i England via nätet och de såg rejaäl ut. Men deras övriga sortiment kanske inte håller samma höga standard som Atlas eller Vulcan? Någon som vet?

Tack på förhand.
 
Berghaus är väl i princip Storbritanniens Haglöfs - finns i de flesta butiker. Gott renommé, en hel del nytänkande, och en hel del oinspirerade produkter.
Av tradition (militär sådan) är Vulcan och Atlas uppskattade i Sverige, men eftersom Berghaus har haft problem med agentur här så har man fått förlita sig på att vissa medvetna butiker tar in produkterna på eget bevåg. Och utan stöd från en agent eller från centralt Berghaus-håll vill man nog bara sälja sånt som efterfrågas - nämligen Atlas och Vulcan. Fliesbergs är nog de enda som har lite fler Berghausgrejer än bara de stora militära säckarna.

Vad gäller vikt på stora ryggsäckar så har de blivit tyngre och tyngre på senare år, eftersom man har prioriterat avancerade bärsystem med frisvängande höftbälte, många fästmöjligheter, extrafickor och sånt.
Vi konsumenter har också varit lyriska över hur sköna vissa stora säckar är (inga namn, men ett exempel slutar på "-teryx Bora") med sina avancerade bärsystem. Den jättestora säcken med det jättesköna och jätteavancerade bärsystemet har helt enkelt varit en trend i över 10 år. Då blir det också jättetungt.