Frågor om paddling i Torneälv från Vittangi, vidare i Tärendöälv till Ekorrbäcken.

Hej!
Jag funderar på att ta en paddeltur på några dagar någon gång framöver. Min tanke är att eventuellt paddla från Vittangi, följa Torneälv ner till Junosuando, sedan följa Tärendöälv ner till Tärendö och sedan vidare längs Kalix älv till Ekorrbäcken. Turen skulle ju då innebära att man paddlar genom bifurkationen - Tärendöälv, som ju ska vara en lite ovanlig sak.

Men jag har ingen koll på hur det är med eventuella forsar på dessa ställen, så jag frågar er om hur det är med forsar och andra saker som skulle kunna göra en sådan tur besvärlig.

Jag har en "havskajak" som man kan lasta i en del packning i, men jag har ingen erfarenhet av forspaddling och det är ju inte heller min tanke att det ska vara någon besvärlig forspaddling, under min tur, även om det ju inte gör något om det skulle vara lite strömt i vattnet.

Är det någon som har koll på dessa trakter och vet om det är några forsar mellan Vittangi och Ekorrbäcken?

Om det inte är några forsar längs denna etapp hur långt ner söder om Ekorrbäcken kan man komma i Kalixälv innan man kommer till någon fors?
Respektive hur högt upp i Torneälv skulle man kunna starta och ändå undvika forsar?

Tack på förhand för svar och tips!

Mvh
Fredrik

Senast ändrad:
Har åkt gummibåt från Nurmasuando till Kurkkio för ca 20 år sedan. Däremellan finns iaf meraslinkka som räknas som ett "fall" och köytekurkkio som var rätt våldsam vill jag minnas.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Du får räkna med att det finns många ställen som kräver lyft av något slag, särskilt om du åker en halvskajak... Det är därför enklare att ha en öppen kanot i det att det går betydligt snabbare att styra in till kanten, hoppa ur och reka sträckan till fots när du hör/ser något misstänkt.

Vidare tänker jag mig att det inte är någon bra idé att sitta fast i en havskajak om det går åt helvete på riktigt. Vissa forsar är ingen lek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips