Frågor ang Exped Synmat

Hej, jag har precis fått hem en Exped synmat! Är extremt nöjd med komforten och intrycket av den (har inte testat hur bra den isolerar).

Nu undrar jag då jag aldrig har haft ett liggunderlag med fyllning, hur förvarar jag liggunderlaget?
När det gäller min dun sovsäck så förvarar jag den ej komprimerad gäller detta även liggunderlag?

Någon annan som har detta liggunderlaget? Är 17- komfort temp eller något annat?

Jag läste i en annan tråd ett inlägg från Smux att syntet sovsäckar förlorar sin isolations förmåga med ett antal grader redan efter en säsong gäller detta även syntet liggunderlag?

Väldigt tacksam för svar!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej, jag har precis fått hem en Exped synmat! Är extremt nöjd med komforten och intrycket av den (har inte testat hur bra den isolerar).

Nu undrar jag då jag aldrig har haft ett liggunderlag med fyllning, hur förvarar jag liggunderlaget?
När det gäller min dun sovsäck så förvarar jag den ej komprimerad gäller detta även liggunderlag?

Någon annan som har detta liggunderlaget? Är 17- komfort temp eller något annat?

Jag läste i en annan tråd ett inlägg från Smux att syntet sovsäckar förlorar sin isolations förmåga med ett antal grader redan efter en säsong gäller detta även syntet liggunderlag?

Väldigt tacksam för svar!

Litet sent kanske, men grattis till köpet. Riktigt skönt och varmt liggunderlag.

Som föregående säger ska det förvaras utrullat med öppna ventiler. Jag har haft mitt hoprullat under en längre tid, och det som händer är att "fluffet" i pumpen tar en stund på sig att expandera igen. Pumpeffekten är alltså nedsatt under några minuter.
Det är säkert inte bra att förvara det hoprullat under flera år, men om man använder det då och då är det nog ingen fara. Man får göra en avvägning helt enkelt.

Jag har sovit på mitt i -25 grader utan att det kändes kallt. Då hade jag dock ett renskinn under också. Jag har sovit på det i -15 också (enbart det liggunderlaget), och det fungerade fint.

Att sovsäckar tappar isoleringsförmågan med tiden beror på att isoleringen blir allt mer "platt", och på så vis blir sovsäcken tunnare. Syntetsäckar är känsligast för detta, speciellt om man förvarar dem komprimerade.
I Expeds liggunderlag är isoleringen laminerad (limmad/fäst) på liggunderlagets insidor, varpå den "dras/tvingas" ut när du pumpar upp liggunderlaget. På grund av detta bör liggunderlaget i fråga inte vara speciellt känsligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips