Fråga om Golite Hex-tillbehör

Hej, finns det några användare av Golite Hex 3 här på forumet?

Jag har precit fått hem mitt, och är lite brydd på hur förlängningspinnen ("Pole Extender") för teleskopisk vandringsstav eller teleskopiska skidstavar skall användas. Om jag trär den på spetsen av staven under trugan blir det mycket glapp, känns inte förtroendeingivande.. Slänger hit och dit. Blir lika med 2 olika teleskopstavar jag testat med. Man vill väl ha mittstolpen så stum som möjligt? Ska den användas på annat vis?

Ingår även en vanlig mittstolpe som verkar bra, men ibland kanske jag vill använda förlängningsbiten om jag ändå har med stavar på skidturer eller flickvännen har med sin vandringsstav.

/Jarl
 
Jag har ingen aning :)

Men ta väldigt järna lite bilder på tältet/kåtan när du ända slår upp det.

Jag älskar att se å sådana bilder.

Lev väl!

Patrik
 
Ingen aning, men några bilder

Har inte heller nån aning om själva frågan :) men är Hex-användare då och då.
Jag har bara använt den medföljande mittstången. Har även innertältet som tillbehör, funkar bra. har använt kåtan cirka 10 nätter, mestadels i bra väder och ingen direkt vind. är nöjd än så länge. 2 personer plus en hel del prylar får plats i innertältet.

Några bilder:
http://www.kajak.nu/bilder/bilder2004/div04_6/blekokt1.jpg
http://www.kajak.nu/bilder/bilder2004/div04_2_maj/misterhult1.jpg
http://www.kajak.nu/bilder/bilder2004/div04_2_maj/misterhult5.jpg
http://www.kajak.nu/bilder/bilder2004/div04_6/blekokt3.jpg

Mvh erik
 
Hex 3:an är ju klassat som 3-manna, men jag funderar på hur man lyckas få in tre pers i realiteten om man använder mittstången? En annan tanke jag haft är om det går att vara 4 i det, om två av personerna är barn och kan sova längst ut mot kanterna.
 
3 låter ganska optimistiskt. Då räknar nog Golite med att man hänger upp det och skippar mittstången. Eller får man vara väldigt kort och/eller böjlig.
Och det går säkert att få in fyra, varav 2 är korta, men det blir nog hyfsat trångt och man lär nog ligga emot duken både här och där.

För 1-2 personer tycker jag den är lagom, speciellt om man vill ha lite packning inomhus oxå.

mvh erik
 
...

Jag har också just fått hem mitt Hex3 och håller med om Pole-Extendern. Det jag tänkte var att man kanske kan ta en bit PVC-rör och sätta på änden av sin stav. För mig saknas det drygt 20 cm om jag maxar min ena stav. Om man vandrar med stavar vill man ju gärna kunna använda dom som mittstolpe på nått sätt?

Några andra smarta lösningar för att kunna använda en stav som mittstolpe?


/Andreas
 
Justa bilder eriksjos!

Här är tydligen en annan variant, där man länkat ihop två vandringsstavar för att använda i ett Hex 3:

00112-2.jpg


Skulle nog funka för mig på vintern om man skidar eller går med snöskor. Men om man bara har med en teleskopstav vore det bättre om man klurade ut bästa sättet att andvända "pole extendern".
 
Re: ...

darkhippo; sa:
Det jag tänkte var att man kanske kan ta en bit PVC-rör och sätta på änden av sin stav.

Låter som rätt lösning, jag ska prova det. Får försöka hitta en bit pcv-rör av rätt dimension som man kan trä på stavspetsen och sedan pole extendern utanpå det så det blir lagom tight. Kanske bör plaströrs-stumpen vara något underdimensionerad och sedan uppklippt på längden så att man får en "kil-effekt". Man skulle kunna limma in biten i pole extendern också, men då begränsas dess användningsområde och har man otur lossar den och skjuts in i extendern.

En lösning med gummislang, silvertejp etc vore nog sämre för då får man lite flex vilket jag tror bör undvikas.

Om någon hinner före mig med provandet, uppdatera oss gärna i den här tråden!

/Jarl
 
Hittade ett till sätt att använda 2 teleskopstavar:

poleconnectorweb05.JPG


2 spännremmar bara som man klämmer ihop handtagen med. 1 till rem som håller ihop handledsremmarna gör att det inte kan kollapsa. Verkar smart och enkelt.
[Ändrat av jamo 2005-03-21 kl 10:30]
 
Fantastiskt!

jamo; sa:
Hittade ett till sätt att använda 2 teleskopstavar:

poleconnectorweb05.JPG


2 spännremmar bara som man klämmer ihop handtagen med. 1 till rem som håller ihop handledsremmarna gör att det inte kan kollapsa. Verkar smart och enkelt.
[Ändrat av jamo 2005-03-21 kl 10:30]


Dethär ser intressant ut! Jag ska ut en sväng under påsk, ska se till att prova mitt tält då. Återkommer med rapport om mina framsteg!

Andreas
 
Nu har jag provat!

Jaha...då är man hemkommen efter en natt i ett Hex3(med ett Hex3 Nest)...
Känslorna är ju blandade... :)

Tältningen skedde intill en liten sjö, mitt i skogen.
Platsen var ju inte direkt plan som en gräsmatta, men ändå ok. Låg ganska skyddad mellan ett par STORA! omkullvälta granar. Marken var ganska fuktig och mjuk på sina ställen, så vissa av tältpinnarna fäste väldigt dåligt! Detta gjorde att det blev ganska dålig spänn på duken.

Nattemperaturen var ca -5 inne i tältet. (ja, jag hade en termometer :) ) Kan meddela att det var sjukt kallt att sova i en Haglöfs LIM +5 (komforttemp +12)
På morgonen var det ganska mycket kondens kring mitt huvud. Alltså på Nätet. Min flickvän som sov brevid hade betydligt minde kondens kring sitt huvud.
Själva tältduken var väldigt blöt av kondens, inte bara kring våra huvuden utan överallt.

Nu är det andra gången som jag reser tältet ska jag väl tillägga, men det är inte ett klockrent system om man använder Hex3 Nest ("innetält" med golv+myggnät)
Om man inte använde mittstången skulle det vara betydligt enklare. Att resa bara yttetältet är inga störe problem. Det går snabbt.
Däremot har jag ingen bra teknik för att även resa Hex3 Nest - ÄN! :)


Ni som använder Hex3, hur reser ni era tält? Berätta gärna!!


/Andreas
 
Jag brukar fästa innertältet med 6 markpinnar och sen är det bara att trycka in mittstången. Yttertältet slängs på efteråt (fort om det regnar) och fästs vid pinnarna. Jag använder inte Golites egna markpinnar eftersom de är så himla vassa i kanterna; gör ont i nävarna både när de ska i och upp. Använder istället Hillebergs "hårdmarkspinnar" som jag tycker är smidiga att få både i och upp.
Har inte provat att hänga upp yttertältet i t.ex. ett träd men det ska provas till våren/sommaren men då uppstår problem om man vill använda innertältet, hur fäster man det i yttertältet? Kanske får sy in en liten fästanordning där...

mvh erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
slottsskogen Ännu en tält fråga frisport yaranga light! Bo och sova 0
disgruntled Fråga gällande vattenpelare på tält. Bo och sova 0
AzP Omvänd fråga om dubbelsäck: hur uppskattar ni komforttemp på endast innersäck? Bo och sova 11
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
asfaltsbarn Sovsäck hjälp och fråga Bo och sova 4
lipstick Fråga om Everest travelbike 2 Bo och sova 4
ABL Dum fråga !? Bo och sova 4
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
dmitrij En fråga till Kaitumägare Bo och sova 3
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
heppen Coop / WigWam : Apache, tält fråga Bo och sova 21
ufo969 Fråga ?? Bo och sova 3
mrhandley newbi fråga: Blött tält Bo och sova 15
lusth Ännu en fråga! Bo och sova 2
cjonsson Boende i stuga, 1st dum fråga Bo och sova 6
Niklas Östergren Fråga till AKKA:s ägare (enl. liknande) Bo och sova 15
Smogz GoLite Bo och sova 5
Ayrin GoLite Shangri-La 5 Bo och sova 36
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9
hannulan Golite Shangri-la 1 Bo och sova 2
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22
Mr Ardbeg GoLite Xanadu2+/Valhalla2+ Bo och sova 5
avslutad GoLite Hex3 Bo och sova 9
chreri GoLite Bo och sova 6
mamawi GoLite Hex 3 Bo och sova 3
Håkan K Golite kåta? Bo och sova 2
Askel Sil Hex Peak med double inner, nån som provat? Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.