Fråga ang. Canyoneering

Hello outsiders!

Jag undrar om någon känner till några ställen (superbra likväl som helt okey) för canyoneering/canyoning i Norge där du om du vill kan canyoneera utan att behöva boka guidade turar? Alltså canyons (gärna med färdiga ankarpunkter) som du kan tillträda utan att något företag "äger" canyonen och endast släpper in besökare som går deras svindyra guidade dagsturer.

Tyvärr har ju inte sverige mycket att erbjuda när det gäller canyons, och det har säkert inte norge egentligen heller... Men då det är betydligt lättare att åka över till norge än att dra ner till europa för att canyoneera lite så riktade jag min fråga just mot norge denna gång.

mycket tacksam för info och tips. :) För er som inte fått upp ögonen för denna underbara aktivitet så kan jag bara säga, prova på det! Det är ju förj*vla roligt alltså! :)

Smakprov:
http://www.youtube.com/watch?v=3gShldZ1uoY
 
Senast ändrad:
Alltså canyons (gärna med färdiga ankarpunkter) som du kan tillträda utan att något företag "äger" canyonen och endast släpper in besökare som går deras svindyra guidade dagsturer.
Kan något företag verkligen förhindra dig från att använda "deras" raviner? "Släpper in" låter som om de skulle finnas bakom lås och bom, det låter inte som Norge direkt... Vad jag vet finns allemansrätten i Norge likväl som Sverige, och de kan väll inte förhindra dig från att vistas där?
 
Jag vet faktiskt inte hur norges allemansrätt fungerar. Det är ju vilket som inte likt USA, men det känns ändå som att det inte borde va så enkelt att bara knalla in och köra. Eller så är det så lätt helt enkelt. :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.