Fotografering: Enbensstativ under 500kr?

Kerouac

Gäst
Jag skaffade min första systemkamera tidigare i höst, och nu funderar jag på att
skaffe att enbensstativ. Främst för att ha med på fjällvandringar.
Är det någon som har något att rekomendera, vad bör jag tänka på?

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Trästativ istället

Jag förstår din tanke att dra ner på vikt.
Jag fotograferar en hel del med stativ i fjället då blomsterprakten lockar. Jag har valt ett litet trästativ med kulled, som sammanlagt väger knappt 1kg.
Stativet heter Spagat då det har tre individuellt rörliga ben och kan läggas platt mot marken. Ett enbenstativ låter för mig ganska begränsande då man ändå riskera rörelseoskärpa på tider längre än 1/30s.

Anders V

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
vandringsstav?

Varför inte kombinera kamerastativet med en vandringsstav? Det finns ju vandringsstavar som har fäste för en kamera och vips så har man ett enbensstativ. Jag vet inte vad de kostar här i Sverige, men på http://www.gearpro.com/ finns det en för $59.99 (ej inkluderat frakt eller eventuell moms).

/Fredrik

Untitled

Om ni skall fota på vintern i alpin miljö kommer här ett litet tips.
Borra ett hål i is-yxans platta del, kommer inte på vad den heter nu. Skaffa en bul som fungerar till kameran och sedan är det bara att köra ner yxan i snön.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips