Förslag på tält

Är det någon som har förslag på lättviktstält som inte har för stort packmått och gärna under 2000:-

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Måste det vara självstagande? Ska det kunna tåla hård vind? Det är klubben för detaljerade beskrivningar du frågar:) Ju mer specifika frågor, dess bättre svar och större chans att du köper något du kan använda längre och till fler områden.

Förlåt jag glömde det.
Det är till mig ensam jag är 173cm och jag skall på långcykeltur i ca 3veckor i sverige.

user_88_tent1.jpg

Intersports McKinley NorthLight2 ?

ca 1.800:-

Mycket tält för pengarna.

Marmot EarlyLight kanske, inte för högfjället men funderar själv på det som ett låglandsalternativ till mitt Keron 3 när jag är ute ensam.

Hem > hiking > tält > 2-personstält - tillbaka

Mer från samma märke »

Earlylight 2P

Ett bra 3-säsongstält med låg vikt som passar de flesta tillfällen och plånböcker!

Två ingångar med absider, så du inte behöver klättra över din tältkompis när du ska ut eller in. Superlätta tältbågar bidrar till tältets låga vikt. Som minst väger Firstlight 2p endast 2.15 kg och som mest väger det 2.4kg.

Material:
Yttertält: Polyester Ripstop 68d 210T
Innertält: Nylon Ripstop 70d Taffeta
Golv: Nylon 70d, 5000mm
Antal tältbågar: 2
Typ av tältbågar: DAC Featherlite 8.84mm

Antal personer 2
Golvyta (m2) 2,7
Maxvikt (kg) 2,5
Packstorlek (cmXcm) 45x18
Säsonger 3
Yta absider (m2) 1,37

Vårt pris: 1595,00 kr
Rek. utpris: 1800,00 kr

Antal:

Finns bl.a. på http://www.addnature.com och http://www.getout.se

Det finns två prisvärda tält till salu här på utsidan; ett Vaude Taurus & ett Haglöfs Genius. Väger visserligen lite för mycket för min smak, men inte våldsamt om du någon gång i framtiden skulle vilja ta en gåtur och ev. dela på packningen. Marmot som föregående föreslog är också ett vettigt alternativ men det lär inte vara så vindtåligt om det är ett krav.

Jag ska ju som sagt cykla mellan treriksröset och smygehuk och kommer att stanna på kampingplatser och olika skogar.
Det som jag ser som viktigt är låg vikt samt att det tar liten packplats.
Jag gillar Marmots Earlylight 2P det verkar var i rätt storlek.

Jag hittade även ett tält på Litepac.com
KIMM Sub kilo tent (kostar förvisso mer pengar) men är otroligt lätt. Frågan om det är värt det eller om Marmots alternativ är bättre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips