Förslag på lämplig plats för dagsutflykter från camp i Sverige/Norge

Hej, jag är ny här på sidan, blev medlem för att få lite tipps inför en resa jag tänkt genomföra med en kamrat och ca 2-3 veckor.

Då jag är betydligt mer van vid uteliv ( jobbar inom försvarsmakten ) än vad min vän är,
har vi kommit fram till att det lämpligaste är om vi bygger en camp som vi utgår från. Än att lasta på honom för mycket och kämpa en flerdagars sträcka som första vandringserfarenhet.
Det blir enklare och därmed roligare för min vän, som inte vart ute på någonting liknande värt att nämna tidigare.

Tanken är att vi packar min jeep och beger oss någonstans inom rikets gränser (alt Norge), spenderar ett par dagar (3-5) vid en lämplig plats och vandrar/paddlar dagsutflykter därifrån.
Det borde ge mer variation och fler möjligheter än att ta sig från A-B, även om det givetvis har sin charm det med.

Jag vill ha förslag på lämpliga platser, drömläget är i anknytning till en sjö, med vackra miljöer och höjder, så att det inte bara blir ett par dagar av mörk skog och barr. Eller om ni vet någon annan plats som skulle lämpa sig för tänkt aktivitet.

Alla tips är bra tips! MVH// Hult

Glaskogen i Värmland har allt du söker efter.

Gå till http://www.glaskogen.se/sveram.htm så får du mer information.

Det är lätt att ta sig till, det finns bra med parkering till bilen, det finns informationskontor med butik. Man kan bo i stugor och vindskydd om man tröttnar på tältet och det finns både korta och långa leder att vandra på. Det finns både kanot och cykel-uthyrning.

Själv var jag där på en blöt 4 dagars vandring förra pingsthelgen. Då var det tomt i området eftersom det fortfarande var lite för kallt och blött ute för allmogen att ta sig ut.

Lycka till

/Andreas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Glaskogen i Värmland har allt du söker efter.

Gå till http://www.glaskogen.se/sveram.htm så får du mer information.

Det är lätt att ta sig till, det finns bra med parkering till bilen, det finns informationskontor med butik. Man kan bo i stugor och vindskydd om man tröttnar på tältet och det finns både korta och långa leder att vandra på. Det finns både kanot och cykel-uthyrning.

Själv var jag där på en blöt 4 dagars vandring förra pingsthelgen. Då var det tomt i området eftersom det fortfarande var lite för kallt och blött ute för allmogen att ta sig ut.

Lycka till

/Andreas

Tog en titt på hemsidan, helt fantastiskt! 24 mil från Göteborg och allt och mer än jag vågade hoppas på, stort tack för tipset! :D Kommer bli så sjukt kul!

Lycka till :)

Själv ska jag vandra ca 32 mil på en led som går från Oslo helt upp till Jotunheimen. Jag börjar på fredag morgon!

/Andreas

Att slippa mörk skog o barr

Rekommenderar Fjällnäs, Bruksvallarna - åk till Valles fjällhotell eller Djupdalsvallen, Grövelsjön, eller kanske Käringsjön (Rogen) men där finns lite mer skog/barr.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips