Förslag på fin led med möjlighet att tälta på

Jag och min fru skulle ge oss iväg till Grövelsjön i helgen, men som det ser ut nu så snöar det lite där och kommer att krypa ner till -8 grader. Så nu vill hon tyvärr inte längre.
Men har någon något bra förslag på någon fin tur någon annanstans. Gärna så man kan tälta vid någon sjö vid någon fin vandringsled. Och jag utgår från Uppsala men kan mycket väl tänka mig att åka en bit.

Bergslagen

Bruksleden, Bergslagsleden, Silverleden och Malingsbo - Klotenrundan. 2-4 timmar från Uppsala beroende på vilket du väljer. Fin natur, mycket sjöar och inte så stora höjdsklillnader.

Sörmlandsleden. Bo i vindskydd med ordnad eldstad. Tag med tält som reserv om tänkt vindskydd mot förmodan är upptaget. Bra kollektiva kommunikationer och parkeringsmöjligheter på flera platser.

Vill man ha fjäll- och vildmarkskänsla kan bl.a. Fjällmossen vara ett bra alternativ.

/Birger

Grövelsjön kan ändå vara ett alternativ om ni väljer bort tält och bor i den året runt-öppna vandrarstugan som finns vid sjön Hävlingen. Det kanske kan tilltala en tveksam fru mer än tält.
Det är väldigt fint att vandra längs sjösystemet i Tofsingdalens NP.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips