Förslag på Dagstur Österlen ca 10 km?

Har barn på 14 och 9 år. Fjortonåringen har vandrat med mig på olika ställen, men det blir premiär för den yngre bortsett från skogsturer på några km.
Nu när vi ska ta oss till norra delen av Österlen skulle det vara kul och testa någon halvspännande dagstur på i krokarna. Skulle gärna komma tillbaka till där vi började vandringen för att slippa åka kollektivt. Någon som har tips?

Jag skulle sikta in mig på Brösarps backar och ta bussen till Vitemölla (Skåneexpressen 3) och ta Skåneleden över Haväng och vidare till Brösarp. Om man vill gå längre kan man fortsätta bort till Hallamöllan där vattenfallet finns och sedan gå av leden vid Ludaröd hoppa på bussen i Eljaröd (SkE 4). Det finns ju inte så där väldigt bra förbindelser på Österlen så det är inte helt lätt att sy ihop något som passar om man bara ska göra en dagstur, men den här funkar nog då man kan välja att gå runt Brösarp och titta på gravfälten och sedan åka hem därifrån eller fortsätta en bit längs Verkeån ner förbi fallet, beroende på hur det känns.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips