Förslag på 3-dagars tur

Hej!

Söker inspiration och förslag på en ca 3-4 dagars tur för mig och min sambo
Svårighetsgrad: nybörjare/medel
Övernattning: tält
Område: inte så högt upp i landet som abisko mm kanske?

Vi gick jämlandstriangeln i somras och hade ett par helt underbara dagar.
Är lite sugen på - även om det känns tråkigt att gå i nästan samma område - att gå någonstans runt Gåsen, Helags mm och passera Silverfallet kanske.

Någon som har några tips/förslag?
Vi kommer att vistas i medelpad/jämtlandtrakten mest och vill nog inte fara upp till Abisko t.ex.

/Peter

Något sånt här kanske skulle funka:

Ljungdalen - Ljungris (några km grusväg ifall man inte kan få skjuts av någon snäll inföding upp längs den bommade vägen)
Ljungris - Ljungans vindskydd
Ljungan - Gåsåns vindskydd via Holkendurrie, och vidare till bron över Storforsen
Snedda över Endalshöjderna och Enkälen till Ulvåtjärn (oledat men rätt så platt)
Sommarleden över Snasarna, förbi Silverfallet och ner till Enafors.

Bör inte vara några problem att klara på 3-4 dagar.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Åker ni bil eller tåg/buss? (Dvs måste ni tillbaka till utgångpunkten?

Jag tycker absolut ni ska gå via Silverfallet om ni ändå ska till/från Enafors. Bussresan Storulvån-Enafors är ju visserligen vacker, men att gå Ulvåtjärn-Enafors via Snasahögarna är mycket trevligare. Lägg en dag (med fint väder :)) på det.

Om ni passerar Gåsenstugorna så bör ni göra en toppbestigning av just Gåsen. Det är en lätt promenad som kan göras på kvällen.

Jag gick Ramundberget-Helags-Gåsen-Storulvån för tre år sen och det var en bra tur. Med en dag till dagar kan ni också gå över Snasahögarna. Problemet (om man åker tåg/buss samt taxi sista biten) är att man antagligen kommer till Ramundberget på eftermiddagen, så man hinner bara gå några kilometer (typ Svaletjakke vindskydd) den dagen. Därför behövs det en dag extra. Utgår man från Storulvån så hinner man ju gå en dagstur första dagen.

Tanken är att åka bil och lämna den på ett ställe för att återvända till bilen sedan. Gärna vid en fjällstation där man kan ta en kväll/övernattning och äta god mat, fräscha upp sig osv. Gjorde en triangel förra sommaren (Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån) och det blev en KANON-tur på alla sätt och vis.

Det blir svårslaget i år, men det hade varit trevligt om jag kunnat få till en liknande 3-4 dagarstur i trakten runt Helags istället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips