Fördela packningen på ryggsäcken

Hejsan,

Hur brukar ni fördela packningen på ryggsäcken när ni går på tur till fjälls vintertid? Jag har en 62L-säck så liggunderlagen och spaden måste vara på utsidan av säcken. Funderar nu på att lägga dem i en gemensam packpåse rakt bakåt. Som jag resonerar kommer jag då få minimalt vindmotstånd vid motvind, men desto värre balansproblem vid sidovind och kastvindar. Alternativet är att ha ett liggunderlag i varje påse, ett på varje sida av ryggsäcken, vilket kanske även är en fördel vid medvind..?

Jag vet i alla fall att tyngdpunkten måste vara låg. Jag har en gång försökt åka skidor med ryggsäcken packad som vid vandring (det berodde på att skidåkningen bara var en liten bit och jag packade på ren "hajkrutin"). Jag ramlade väl var femte meter ungefär.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips