Förbjudet att vistas i Stekenjokksfjällen

Adaptiv förvaltning

Jag är orolig för vad en större exploatering av fjällvärlden kan leda till på sikt. Då lär vi nog få se många fler förbud av den här typen, alltså av arten: "Nu har allt det trampats ner och skräpats ner så mycket kring Kebnekaise att vi nog får ta och förbjuda tillträde här under några månader".

Det har man i Kosterhavets nationalpark. Tycker det verkar förnuftigt!

Det har man i Kosterhavets nationalpark. Tycker det verkar förnuftigt!

Förnuftigt att först locka mängder av människor, som inte har vett att bete sig väl i naturen, till fjällen - i marknadsmässiga syften, för att sedan som konsekvens behöva förbjuda tillträde till fjället under perioder? Vore det inte mer förnuftigt att inte exploatera fjällvärlden från första början?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förnuftigt att först locka mängder av människor, som inte har vett att bete sig väl i naturen, till fjällen - i marknadsmässiga syften, för att sedan som konsekvens behöva förbjuda tillträde till fjället under perioder? Vore det inte mer förnuftigt att inte exploatera fjällvärlden från första början?

Jag tycker att en adaptiv förvaltning är att föredra. Det gör att man på ett smidigare sätt kan ändra reglerna för att vara i/besöka ett naturreservat/nationalpark. Slitage/skador eller andra oönskade effekter kan uppstå på kort tid och få stora konsekvenser. Jag kan inte se att det skulle vara dåligt med en följsam förvaltning kontra rigida regler som inte skyddar området på ett bra sätt.

Du startade denna tråden med att lyfta en artikel där man av artskyddsskäl har förbjudit människor att vara i ett visst geografiskt område. Jag tycker att det är ett mycket bra beslut och har inget emot det!

Att inte exploatera fjällvärlden tror jag inte alls på, vi är där vi är idag och tyvärr så finns det människor som gör fel. Att bara försöka locka människor som kan "bete" sig, lär bli svårt....
Kollektiv bestraffning tilltalar mig inte alls utan vi skulle nog behöva lite mer civilkurage hos vår befolkning som vågade att stå fram och anmäla/vittna när vi ser något som är otillåtet.

men vänta nu. Vi har alltså en liga som stjäl ägg, och att från detta dra slutsatsen att man ska hålla turister borta känns väldigt konstigt,

Var är kopplingen drivna kriminella=okunniga turister (alltid så kul att folk på utsidan utgår från att alla som inte är på utsidan är okunniga).

Nä, att locka fler turister och at bekämpa kriminella har inte med varandra att göra, finns ingen koppling alls såvitt jag kan se

Fågelskyddsområde

Det är väl hundratals öar, och strandnära omrdåen, som har landstigningsförbud på ostkusten, en hel del i insjöar också, tex Båven. de gulröda skyltarna man ser som skydd för fåglarnas häckning och i vissa fall säl.

Det är väl oftast inget problem, det gäller ju under begränsad tid och det finns ju många alternativa platser att besöka. Borde inte vara något problem, även om området vi talar om nu är stort

Hoppas de kan gripa dessa boplundrare, kanske är folk i området lite mer vakna nu också efter denna uppmärksamhet

21 nyheterna berättade att äggtjuvar med anknytning till terrängen gripits med ägg. Uppenbart finns det grund för att agera om än sent.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips