För varm vintersovsäck

Har beställt en vintersovsäck med en komfort-t på -35

Den är väl tänkt i första hand för flällturer men även vintertälta i mellansverige..
Blir den för varm vid ex. -20?

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Du lär inte ligga i -20 och plötsligt utbrista:

"Åherregud, det är så VARMT!"

Ha ha :). Säg aldrig aldrig. Min, väldigt unga, son fick ligga i en öppen 2/3-säsongs säck i -10 grader för att han för varm, dessutom hade han den bara upp till midjan. Jag sov inte så mycket den natten, var orolig för att han skulle frysa pga att han blev så svettig, så jag tittade till honom nästan konstant. Han var frisk och det var inga andra konstiga omständigheter. Säcken fick hänga i torkrummet hela dagen - pisseblöt av svett.

Ha ha :). Säg aldrig aldrig. Min, väldigt unga, son fick ligga i en öppen 2/3-säsongs säck i -10 grader för att han för varm, dessutom hade han den bara upp till midjan. Jag sov inte så mycket den natten, var orolig för att han skulle frysa pga att han blev så svettig, så jag tittade till honom nästan konstant. Han var frisk och det var inga andra konstiga omständigheter. Säcken fick hänga i torkrummet hela dagen - pisseblöt av svett.

Hade liknande problem som barn. Var som en kamin.
Är ej samma längre

Familjen sov i en knappt isolerad husvagn.
Sovsäckstäcken frös fast i fönstren, resten av familjen frös o kunde ej sova, jag hade öppnat upp mitt täcke

Har oxså råkat ut för att fått låna en vintersovsäck en tidig höst. Det blev -7 och säcken var nog god för -25. Men jag hade nyttjat att den hade helt blixtlås och brukade den som täcke. Så trots bäddvärmen blev det mest sömn.

Hemma hos mig skulle en kamrat demonstrera en -40 säck han köpt, i den 20 gradiga inneluften blev hans synliga ansikte kräftrött och det täcktes snabbt av stora svettdroppar. Jag öppnade den blixtlåslösa säcken och drog den av honom.
Ett par öl senare hade han normal färg och temperatur. Det gäller att ha räddningsmatrielen redo.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips