luktafotogen
Avslutat
Får du ont i knäna lägger du kanske för mycket framvikt. Gjorde det förr för att få marginaler ifall jag halkar. Lägger hellre bakvikt och sträcker på mig. Om man halkar kan man vara med på att landa på ryggan.
Det är där jag tror man kan träna in tekniken: Belasta inte främre/nedre foten utan att ha tillräckligt med stöd från den bakre/övre foten för att klara att den främre/nedre halkar.
Ett alternativ annars är ju att försöka ha så pass bra balans att man helt enkelt kan "surfa" nerför trots att det rullar (tänk: Legolas i Sagan om ringen-filmerna).
Jag konstaterar också att det går något långsammare i bergen med stigande ålder. Är själv + 65 men utför känns det fortfarande ok. Jag har vandringsstavar, typ teleskop modell, och förlänger dem när det är dags att gå utför. Sätter i dem, ofta parallellt, och håller emot med underarmarna och försöker "rinna" ner utan att spjärna emot för mycket. Jag har dock stor nytta av all min skid- och rullskidträning som ger en stark överkropp. Kan rekommendera Ski Erg (stakmaskin) som nu finns på många gym.
Har i sommar, tillsammans med frun, vandrat 10 dagar på GR 5 i Franska Alperna från Modane och söderut. Bild och text från den vandringen finns snart på www.bergtagna.se