Flytväst/kapellrelation

I helgen har jag och en kompis diskuterat flytvästens placering i förhållande till kapellet. Ska västen vara innanför eller utanför kapellet är frågan.

Själv har jag min väst innanför kapellet medan kompisen har sin utanför. Detta beror säkert på hans neoprenkapell sitter som ett spänt trummskinn medan mitt lite slappare galonkapell ger möjlighet att bära flytvästen innanför.

Jag antar att det gamla talesättet om smakens och bakens inbördes likheter kan appliceras på väst/kapellrelationen, men hur kör ni andra. Innanför eller utanför, och varför?

/Joakim

På sommaren då det ofta är varmt brukar jag ha kapellet utanpå flytvästen, det blir lite bättre ventilation runt kroppen då och man kan justera hur högt man vill dra upp kapellet.

När det går lite vågor och sjön slår in så funkar ju inte detta så bra om man vill ha tätt utan då blir det flytväst utanpå kapellet. Man får som alltid göra en anpassning till situationen.

Stefan

Jag paddlar alltid med flytvästen utanpå kapellet. Anledningen till det är att mitt kapell är för litet för att västen skall få plats( eller jag är för stor). Det är dock inget jag stör mig på. Jag tycker att det funkar bra.
Mvh Henrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips