Flytväst/kapellrelation

I helgen har jag och en kompis diskuterat flytvästens placering i förhållande till kapellet. Ska västen vara innanför eller utanför kapellet är frågan.

Själv har jag min väst innanför kapellet medan kompisen har sin utanför. Detta beror säkert på hans neoprenkapell sitter som ett spänt trummskinn medan mitt lite slappare galonkapell ger möjlighet att bära flytvästen innanför.

Jag antar att det gamla talesättet om smakens och bakens inbördes likheter kan appliceras på väst/kapellrelationen, men hur kör ni andra. Innanför eller utanför, och varför?

/Joakim

På sommaren då det ofta är varmt brukar jag ha kapellet utanpå flytvästen, det blir lite bättre ventilation runt kroppen då och man kan justera hur högt man vill dra upp kapellet.

När det går lite vågor och sjön slår in så funkar ju inte detta så bra om man vill ha tätt utan då blir det flytväst utanpå kapellet. Man får som alltid göra en anpassning till situationen.

Stefan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag paddlar alltid med flytvästen utanpå kapellet. Anledningen till det är att mitt kapell är för litet för att västen skall få plats( eller jag är för stor). Det är dock inget jag stör mig på. Jag tycker att det funkar bra.
Mvh Henrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips