Flottörräddning,VKV-paddel

Paddeln jag har från VKV har ett ovalt grepp. Hållfastheten i paddeln är optimerad för paddling. Är detta något som kan ställa till det vid flottörräddning med en sådan paddel? Dvs. att belastningen kommer från fel hål.

Något man behöver ta hänsyn till eller är kraften så liten att det inte spelar någon roll?
[Ändrat av oberg_niklas 2006-07-24 kl 01:32]

Du kan ju i någon mån välja placeringen av själv flottören så att du får ovaliteten i den gynnsammaste riktningen antar jag.

F ö tror jag nog att detta saknar betydelse. Maxkraften begränsas ju effektivt av flottörens flytkraft som jag antar understiger 10 kg (100 N). Borsett från lite möjliga dynamiska krafter, så innebär det ett maximalt böjmoment på ca 100 Nm.
(Troligen är den mindre än hälften i praktiken.)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nej

Formen spelar sannolikt mindre roll i detta fall. VKVs finare paddlar har mera material på paddelskaftets sida som vetter mot bladets "trycksida" och dragsida om jag minns rätt. De har en hemsida http://www.vitudden.com men just nu kan jag inte få upp beskrivningen över hur paddelskaften är konstruerade. Maila dem eller ring om du vill få det utrett.

Thure

Nu funkade hemsan

http://www.vitudden.com/vitudden_pad_uk.htm på engelska.

"The shaft is asymmetrically built with the material placed where the stresses occur. The resulting shape (oval) also allows for a better grip on the shaft. 300 000 Carbon Fibers on the push side and 200 000 Carbon Fibers on the pull side."

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips