Paddelbladets storlek spelar ingen roll?

I slätvatten och med vingpaddel:

Det jag kan läsa mig till är att man ska se det som att man sätter ned paddeln och så sitter den där, och så häver man sig runt med kajaken runt paddelbladet som står still (egentligen glider utåt pga bålrotationen) i vattnet.

En tanke med vingpaddeln är just att den är bättre än en plattpaddel på att "sitta fast" i vattnet.

Lagom tryck ska sättas på paddeln så att den inte "slirar", en lagom acceleration genom draget gör att kanoten ökar fart utan att paddeln slirar i vattnet. För mycket kraft och man ägnar kraft åt att förflytta vatten snarare än kanot, och det blir inte effektiv paddling.

Detta är vad jag läser, och det låter rimligt.

Men så inser jag att om detta stämmer borde inte paddelbladstorleken spela någon roll, eller rättare sagt, man borde inte kunna ha för stort blad. För litet blad kommer slira om man är stark och vill accelera mer i varje drag, men om bladet är större än man behöver så borde den enda nackdelen vara att paddeln väger mer, och möjligen i en slätvattensstart som är en helt annan historia.

För fästet i en stor paddel borde ju inte bli sämre om man inte investerar lika mycket kraft? Och då borde den inte vara mer slitsam än en med mindre blad heller, bortsett vikten?

Är det något jag missar? Jag får det inte riktigt att gå ihop detta med att rekommendera små paddelblad för att minska belastningen på axlar mm, borde det inte bara vara så enkelt att inte ta i så förbannat mycket? En liten paddel gör det mer uppenbart iofs, för då börjar den slira om man tar i för mycket...

Det jag misstänker är den felande länken är att vingpaddeln inte alls sitter still i vattnet utan rör sig bakåt en del, men man förenklar och säger att paddeln sitter still, för att det är en fin mental bild att ha i huvudet. Om den faktiskt rör sig bakåt genom draget då blir det ju uppenbart tyngre med en storbladig paddel.

Någon som har koll på läget?
 
"Och ändå rör hon sig..."

... sade visst Galile (om jordklotet) när Inkvistionen var färdig med honom....

Visst rör sig paddeln i vattnet, även om inte så mycket. I propellersammanhang kallas rörelsen "slip" och brukar uppgå till 10-15% av den sträcka som propellern skulle ha skruvat sig i vattnet om den inte "halkat". Det är säkert nåt motsvarande för paddel. Nån av racingpaddlarna kanske vet exakt?

Lite i sidan av ämnet kan sägas att fors- och surfpaddlare har stora blad av ett annat skäl, nämligen det faktum att vattnets bärighet sjunker drastiskt när det är massor av luftbubblor i det. I brytande sjö och i forsen måste man ha större blad för att få samma "tag" som en mindre paddel ger i rent vatten.

Jens
 
Jo, så är det nog - dvs inte så svart och vitt utan lite mer steglöst. Däremot kan det ju vara korrekt att bortse från detta när man beskriver hur man rör kropp osv.

Ett visst slip blir det, och det blir olika stort beroende på paddelns bärkraft. Denna beror i sin tur på ytan och vingprofilen. En mindre paddel har större slip, och det ökar snabbare vid större kraft.

En vingpaddel "stallar" säkert också vid någon viss för stor kraft, eftersom rörelsen i vattnet får fel riktning.

(Allt ovan är förstås bara vilda gissningar och spekulation.)
 
Teoretiskt vet jag inte men i praktiken känner i alla fall jag hur tungt det blir med för stort blad!
Redan efter 1/2timmes paddling märker jag om bladet är för stort! Det går tungt man tappar tekniken å farten!
Kan man inte jämföra paddelbladet med en spade? Om man ska tex lyfta sand med den stora å med den lilla spaden så märkts ju en enorm skillnad!
Har oxå märkt att jag paddlar lite längre distanser precis lika fort med ett mkt litet blad som ett lite större + man känner sig inte så sliten efteråt!
Tror bara man har nytta av ett stort blad på mkt korta sträckor så länge man accelererar!

/Janne
 
Vingpaddeln drar ner mindre luft än en plattpaddel och greppar därmed bättre. Detta är både synligt och märkbart.
Ifall vi inte uppskattade dämpning skulle vi inte ha skor med gasdämpare, cykeldäck med luft etc. Varför släpa runt på mer utrustning än nödvändigt? Vi brukar vilja ha så smala cykeldäck som möjligt utan att dra ner på komfort, grepp och fart. MTB cyklister tänker också på bärighet i lösa underlag.
Ifall du tror på största möjliga paddeln konceptet, testa och se vad du tycker.
De flesta som har testat olika storlekar av vingpaddel upplever att de kan hålla bättre fart i motvind med en mindre paddel.
 
Jag tror inte på nåt specifikt koncept, jag är mest bara intresserad av att veta hur saker och ting fungerar.

Olika personer lär sig rörelsemönster på olika sätt. För jag, som är analytisk, har det visat sig vara fördelaktigt att i detalj känna till vad som händer och varför. Inom de flesta sporter där man eftersträvar ett idealt rörelsemönster förekommer förenklingar, som kan förvirra den uppmärksamme mer än det hjälper. Att vingpaddeln inte ska röra sig bakåt i vattnet verkar vara en sådan grej. Endast om påståendet att vingpaddeln är stilla stämmer har bladstorleken ha minimal betydelse.

Vissa påstår att lyftkraften i vingen från sidledsrörelsen är så pass stark att paddeln rör sig framåt, som i länken i ett tidigare meddelande. Det tycker jag verkar orimligt... jag undrar hur de mätt det.

Här finns några gamla mätningar (1992)

http://www.surfski.info/content/view/270/38/1/1/

som om jag fattar tabellerna rätt så rör sig paddelbladet 10 cm bakåt och 60 cm åt sidan hos en duktig elitpaddlare. Hos mindre duktiga kan siffran vara 20 cm bakåt och 40 cm åt sidan.

Men en del har ju hänt med vingpaddeln sen dess...
 
Det här låter ju som ett perfekt examensarbete för några paddlare på KTH eller Chalmers...
Att kolla slip, krafttålighet och därmed effektivitet för några olika vingar resp plattpaddlar.

För länge sen läste jag att resultaten förbättrades med 2% när paddlarna lärt sig vingen. Något sämre acc men bättre fart när de väl kommit igång. Följdfrågan blir då om det här är en Gunde-stav (psykgrej) som blev tillåten eller om det var en slump att en ny generation kom vid det tillfället. Tänk på drömmilen när Bannister (hette han så?) sprängde vallen första gången. Sen klarade fler det omöjliga.

Hur snabb skulle en av de nya elitkanotisterna bli med en ny plattpaddel? Han fick väl träna i hemlighet för att inte skämma ut sig ;-)

Var går gränsen för att det ska löna sig för mig att byta till vinge?

Med mina nuvarande plattpaddlar känner jag precis gränsen för hur mycket kraft det går att lägga innan de kaviterar och tappar kraften. En vinge klarar mer kraft men gör jag det? Kanske plattpaddelns slip ger den mjukhet som gör att mina axlar har hållit i alla år? En nackdel hos plattpaddeln skulle vara ökat vindmotstånd men det faller delvis genom bättre och mindre blad även på plattsidan och min "hemska paddel" (som Stuvarn skrev - no hard feelings!) ger inget reellt besvär förrän uppåt 12-15 m/s.

Läs nu inte det här som f-n läser den där tjocka boken utan se det mer som en fråga om vi köper något utan att fundera...
 
Personligen tror jag att greppet i vattnet faktiskt är av underordnad betydelse vid en värdering av skillnaderna mellan platt och vingformad paddel.

Om det gäller att öka greppet så vore det ju med en plattpaddel "bara" att öka ytan på den, tills den inte slirar mer än en vingpaddel.

En större skillnad är ju rörelsen. Själva paddeltekniken är ju rätt annorlunda, och större muskelgrupper används vid paddling med vinge. Om det då dessutom är så att vingformen gör att slipet minskar (relativt kraftigt) genom att rörelsen utåt egentlige trycker paddeln framåt, så finns förstås möjligheten att vingen fungerar som en slags överväxel. Rörelsen är annorlunda och dessutom minskar behovet att flytta paddeln bakåt längs kajaken.

När jag först gick över till vinge var det en mindre bra paddel, jag var dålig på tekniken och jag hade samma kajak som tidigare. Senare bytte jag kajaker, paddel, och tränade annorlunda - och då gick det klart snabbare. Varför kan jag ju inte säga...
 
Förutom bättre catch m.m. tycker jag att rörelsen med vingpaddel + rotation känns mer avslappnad vid paddling längre sträckor. Rörelsen med paddeln utåt innebär mindre konstiga vridningar av axelparti bl.a. (för mig).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.