Flamskydda absiden...

Eld på tältduken...

Hejsan !

Jag har kört med mitt gamla Trangia Arctic på fotogen i absiden på vårt Hillebergstält under många år. Nog har lågorna varit otäckt stora många gånger när man missat med förvärmningen och meterhöga lågor slår ut ur köket. Skulle det till äventyrs blåsa så mycket att tältduken bågnar så tar jag bara ned innertältet när vi lagar mat. Den åtgärden väger ingenting.

Jag har dessutom eldat under vår Tarp (även den Hilleberg) så många brasor att jag tappat räkningen. Är lågorna 0,5 meter höga så har jag tarpen på minst 1,5 meters höjd. Efter alla dessa år är det inte ett endaste litet hål i tarpen och min oro för att tältet skall fatta eld har övergått till en tillförsikt till tälttygets otroliga slitstyrka och tålighet.

Soliga Hälsningar

:)) Bolibaza
 
Läste om ett material som redan Marco Polo råkade ut för lite österut, kläder i detta material lades bara på elden och smutsen brändes bort!
Materialet kallades asbest...
 
i militären så använder man ylle i rånaluvan, mössa etc. just för att den är mer eller mindre vattenhaltig och det kyler tyget ett tag vid eldpåslag, den brinner inte självmant utan lågan slocknar om inte något utifrån underhåller den. Om och hur den glöder vet jag inte, men det är viktigt att man pratar om _ren_ ylle utan syntetinslag, bomull etc. då inblandningen annars kan underhålla tex glöd om inte yllet själv gör det.

Det är som vårat hår, den brinner heller inte av sig själv utan bara kular sig och luktar illa om den är ren och fettfri och inte har hårspray och annan gegga i sig.
 
Vilken tarp har du? Jag har UL10 (ultra light är det väl) och den vågar jag inte vara nära eld med. Skulel gråta om jag får hål i den 1500-kronorspjäsen men det kanske är så att den stoppar för mer än jag tror?

Jag har dessutom eldat under vår Tarp (även den Hilleberg) så många brasor att jag tappat räkningen. Är lågorna 0,5 meter höga så har jag tarpen på minst 1,5 meters höjd. Efter alla dessa år är det inte ett endaste litet hål i tarpen och min oro för att tältet skall fatta eld har övergått till en tillförsikt till tälttygets otroliga slitstyrka och tålighet.

Soliga Hälsningar

:)) Bolibaza
 
Elda under tarpen !

Vilken tarp har du? Jag har UL10 (ultra light är det väl) och den vågar jag inte vara nära eld med. Skulel gråta om jag får hål i den 1500-kronorspjäsen men det kanske är så att den stoppar för mer än jag tror?

Den är många år nu men jag skulle tro att det är en XP som är gjord i Kerlon XP. Men ärligt talat tror jag inte det spelar så stor roll om det är Kerlon 1200 eller XP. I början eldade jag försiktigt och bara lövträdsved. Men jag har provat att elda veritabla gnistregn och de bara smiter förbi duken utan att lämna ett endaste litet spår. Oftast när jag är ute i skogen så har jag med mig en eldspis från Tentipi att elda i. Mindre med rök och mindre risk för rotbränder.

Friluftsprylarna är till för att användas. Så elda på vet jag.

Soliga hälsningar

:)) Bolibaza
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.