Flamskydda absiden...

Tänker pimpa mitt Hilleberg Staika med ett typ tygstycke (max 1 m2) innanför yttertältet i absiden för att göra det något lite säkrare att köra Trangiaköket (med multifuelbrännare) i absiden under vinterturer.
Har ni något förslag på "stabila" tyger som kan ta den första smällen och skydda yttertältsduken om lågorna skulle bli oväntat höga? Ren bomull? Flamskyddsimpregnerad??
(Svar innehållande pekpinnar som "Elda aldrig i tältet!" eller "Köp ett annat tält med större absid din dåre!" tänker jag styvnackat ignorera. Här skall eldas.)
 
Jag har ibland med en liten bit filt gjord av fårull. Brinner dåligt men glöder och blir till aska om det utsätts för eld. Håller rumpan varm och kan vara hyfsat ekologiskt.
 
Kolla på Gula Sidorna efter företag som har heta jobb i din närhet på orten, de har nog ett o annat trasigt klädesplagg som du kan få gratis, muta arbetarna med en pepparkaksburk för en tjuga, den kan du klippa ut och sy en lämplig duk som du hänger upp med kardborrband eller nåt inne i absiden, de brukar vara oranga, så då kan du även ha duken till signalering o annat bra, eller mellan sovsäcken o elden när du ligger i vindskyddet.

De tygerna är sådana där godkända tyger som är krav på vissa svets och gjutningsjobb, tål direktflammande eld utan att brinna, de kan ändra färg, men mer händer inte, så det materialet tål nog lågor från ett uppflammande kök.

peter
 
Tack för tipsen!

Funderar nu mest på den tunna väven som används till varmluftsballonger eller vanlig bomull som impregneras med ex medlet ovan.

(Min spade funkar inte, är delvis av plast.)
 
Som redan antytts, gräv en grop och ställ köket där. Om vinden pressar duken för nära, häng av en bit av innertältet och ställ köket på säkert avstånd.

//J
 
Släng på stekpannan tills flammorna lugnat ner sig eller gör ett hål i vindskyddet att tända genom med kastrullen på plats, efter förvärmningen är ju läget under kontroll.


valdemar (sista gången jag skriver sign. av slentrian, hädanefter endast om det är befogat.)
 
Släng på stekpannan tills flammorna lugnat ner sig eller gör ett hål i vindskyddet att tända genom med kastrullen på plats, efter förvärmningen är ju läget under kontroll.


valdemar (sista gången jag skriver sign. av slentrian, hädanefter endast om det är befogat.)

De där va bästa tipset hitills, hittils, hittills, hit- tills, hur fan stavar man det...?

peter. (sign. end. för att understryka kommentaren)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.