Fjällvandring med fiske, var?

Hej!

Jag och en kompis har bestämt oss för att fjällvandra i sommar. Jag som är fisketokig vill gärna kombinera vandringen med fiske. Jag är inte särskilt kräsen vad det gäller fisksort men när det gäller fjällfiske är det öring, bäcköring, röding och harr som är intressantast. Ingen av oss är flugfiskare så vi har tänkt oss spinnfiske med drag och även mete.

Vi bor i Sundsvall, åker därför inte gärna till norra Lappland. Alla tips är välkommna!

MVH Martin

Hmmm...

mete är nog kanske inte att rekommendera i norrbottensfjällen iom att det är förbjudet att metsesfiska med naturligt bete i strömmande vatten ovan odlingsgränsen.

Detta och mycket annat nyttigt hittar du på denna site....fast hur det ser ut i andra län vet jag inte...

/Anders B

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hårkan och långan är bra. Ett tips är att börja i nedre Hårkan för att sedan åka till Fölinge trakten och sedan till Valsjö byn (ca 13 mil från Östersund). I valsjöbyn finns fint strömfiske och tjärnfiske på (låga)fjäll!

Padjelanta

Vandrade längsmed Padjelantaleden i somras och träffade på en hel del fiskare, vilka dessutom hade fått rätt gott om fisk. Det finns hur många småsjöar som helst, och även några större, i området.

Fiske är inte mitt område så mer än så kan jag inte säga.

Hemavan/Tärnaby

Vet inte hur långt ni vill åka men ett tips:
Hemavan/Tärnaby har fina fiskevatten och mycket trevlig fjällvandring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips