Fjällvandring i sommar för ovana icke-intresserade! keb?

Beroende på var ni bor är också Jämtlandsfjällen ett bra alternativ.

Inte lika dramatiskt som runt Kebnekaise men också mer lättillgängligt och mycket kortare resa (om ni bor i södra halvan av landet vill säga). Mer folk är det också, vilket inte behöver vara fel, det är oftast trevligt att prata med andra om sina upplevelser och funderingar.

I Storulvån kan man bo, hyra utrustning, gå dagsturer. Sen kan man gå till Blåhammaren och få en brakmiddag, till Sylarna och beundra massivet, till Helgas och göra topptur och känna på glaciären, osv.

Härlig diskussion med bra tips!!

Själv har jag ägnat en hel del tid till att sälja in Fjällräven Classic (FC) som går i augusti till min smått halvskeptiska kille. Efter mycket om och men har jag dock äntligen lyckats. Övertalning som att diska ett år har inte behövts för vi har diskmaskin....*he he*
Fast själva grejen är att jag själv aldrig har vandrat så vi är nya på det här båda två.

Att vi tar sikte på FC är att man bara kan "flyta med" i arrangemanget med checkpoints lite här och var med funktionärer ifall man skulle behöva hjälp med, ja gud vet vad... Har hört att man kan få pannkakor och en massa gott utmed leden och det ska bli hur kul som helst att testa våra svenska fjäll... =)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Flera av förslagen du fått är bra, brukar ofta föreslå Padjelantaleden.

Om du vill ha ett till alternativ så:
Kvikkjokk - Saltoluokta, med en extra dag i Aktse och toptur till Skierfe.
I Saltoluokta får man en bra avslutning med god mat och bastu. Boka boende i förväg.

Just att få ett bra avslut (som belöning) känns bra för novisen.

/Ulf

Jag skulle inte välja denna tur för en förstagångsvandrare som dessutom kan vara kinkig... Kvikkjokk- Aktse är nog den värsta etapp jag gått när det gäller mygg, speciellt i juli.

Vi gick där förra sommaren i juli och jag kommer nog inte att göra den etappen igen, i alla fall inte i juli.... dessutom är det ganska kuperad terräng.
Min sambo var helt slut när vi kom till Aktse, eftersom det inte blev mycket vila pg a att det inte gick att stanna för alla mygg. Detta var en av orsakerna till att vi fick planera om vår rutt.

Jag röstar på Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Genvägen över Singi-Keb-Nikka, tog med sambons lillebror på hans premiärtur på den rutten.

Thomas

avslutad210712

Gäst
Jag skulle inte välja denna tur för en förstagångsvandrare som dessutom kan vara kinkig... Kvikkjokk- Aktse är nog den värsta etapp jag gått när det gäller mygg, speciellt i juli.

Vi gick där förra sommaren i juli och jag kommer nog inte att göra den etappen igen, i alla fall inte i juli.... dessutom är det ganska kuperad terräng.
Min sambo var helt slut när vi kom till Aktse, eftersom det inte blev mycket vila pg a att det inte gick att stanna för alla mygg. Detta var en av orsakerna till att vi fick planera om vår rutt.

Jag röstar på Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Genvägen över Singi-Keb-Nikka, tog med sambons lillebror på hans premiärtur på den rutten.

Thomas

Alla jag pratade med i fjol i samband med min Padjelantasväng (även de som hade varit i Sarek) var överens om att början/mitten av juli i fjol var extrem när det gällde mygg så det kanske är bättre ett annat år.

Alla jag pratade med i fjol i samband med min Padjelantasväng (även de som hade varit i Sarek) var överens om att början/mitten av juli i fjol var extrem när det gällde mygg så det kanske är bättre ett annat år.

Det låter ju skönt... för vi ska ju tillbaka i år igen... dock har vi valt bort just sträckan Kvikkjokk-Pårtestugan... utan håller höjd ovanför istället :)... och viker av ner mot Rittak...

/Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips