Fjällvandring Abisko-keb-Nikkaluokta?

Nu när vi ändå diskuterar keb.
I eventuell väntar på bättre väderförhållanden, vilken plats rekommenderar ni att slå upp tältet på o hålla till?
/Hebbe

När jag var där sist hittade vi shyssta tältplatser hyfsat nära där leden börjar. Ju närmare desto bättre! Kan tyvär inte beskriva så mkt bättre, tyvär.

Precis bredvid Kittlebäcken så finns det några gräsplättar som rymmer ett par tält var. Det är bara 30 meter till bäcken så det är smidigt att hämta vatten också. Vi tältade vid: X7533464 Y1615640 (RT90).

Bilagor

• IMG_0015.jpg
    IMG_0015.jpg
    73 KB · Visningar: 817

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lite sent men ett tredje alternativ till västra och östra leden är Durlings led från Singi. Vi gick den förra sommaren och var helt ensamma tills vi kom till kaffedalen. Ödsligt men vacker och ganska lättgånget (om det inte ligger alltför mkt snö - då får man vara beredd på att spåra).

Platån som nämdes är intill Kittelsjön, bara fortsätt upp längs med Kittelbäcken. Det går att hitta tältplatser där, har sett flera under mina toppturer. Du har kanske 2 timmars vandring dit från fjällstationen.

Räkna också med att dagen efter toppturen blir seg, speciellt om du går den i ett sträck från fjällstationen t.o.r som vi gjorde.
Man hoppar inte precis upp på morronen och känner för att vandra... ;-)

Personligen tycker jag att 6 dagar låter stressigt, speciellt om du ska ha en reservdag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips