Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nån som vet om dom försökt gå runt sjön? Och vada över ån. Det går att genomföra på sommaren iaf när vårfloden lagt sig. Vatten i knähöjd om man väljer rätt ställe och har lite tur.

Var där uppe runt Teusajaure för nåt år sen och då var det en kille som behövde hämtas med helikopter för att han halkat och slagit axeln ur led. Stackarn fick pinas i väldigt många timmar innan räddningen kom. Hans polare letade naivt efter mobiltäckning innan dom till slut tog sig ner till bilvägen till Ritsem och fick kontakt. Polishelikopter tog honom till sjukan. Tack och lov för den tjänsten.

Det är naivt att räkna med mobiltäckning i fjällen, men det är en god idé att ändå försöka använda telefonen i en uppkommen situation. Jag har fått täckning, och framförallt nog täckning för sms, på de mest otänkbara platser, även i Sjaunja på delar där det är tvärdött enligt Teliakartan (som i alla fall förr varit de som haft bäst täckning förr). I nödfall får man väl för all del ringa på alla nät över 112.

(Antar att det redan finns en tråd om att man inte ska ringa okynnessamtal på 112, så ta eventuella sådana diskussioner i den tråden.)

Att gå runt sjön ser ju på en karta ut att vara fullt möjligt och inte jättelångt jämfört med vandringen i övrigt. Har absolút ingen koll på vadmöjligheterna vid den aktuella tiden - men på Eniros sommarbild ser det ju hoppfullt ut. Men, återigen, vi vet ju inte så mycket om omständigheterna. Det kanske var så att det visade sig vara en enkel och lättillgänglig lösning med helikoptern och den kanske erbjöds på ett närmast övertalande sätt. Kan tänka mig att många som åker omkring i helikoptrarna inte har samma exklusiva och restriktiva syn på helikoptertrafiken som de flesta vandrarna.

Beroende på var Fiskflyg nu höll till när de blev inringda och hur långt turisterna skulle så behöver det inte bli så vansinnigt exklusivt att flyga helikopter. Det ser ut att vara kring 6 mil från Porjus, där Fiskflyg har en hangar, till Teusajaure, mindre än så från Kvikkjokk, där de också håller till ibland.

Vi for från Kvikkjokk och nån mil inåt landet med Fiskflyg i höstas, och det gick loss på ca 2500 har jag för mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips