Fjällrävens nya tält

Verkar mycket intressant för oss.
Det Fjällräven akka shape R/S2 som finns idag-nån som använt det?Inga recensioner finns på Utsidan,har inte sett nåt ute på tur heller.
Skulle gärna vilja veta hur "komfortabelt" det är,ventilation,sittutrymme i absid etc.
Vår nuvarande boning är så bra att bo i /HB Nammats2GT) men vi siktar på att komma ner i vikt för att utsträcka våra "vandrarår" så mycket det går.

Hej!

Nu kommer jag med en synpunkt som har med formen på tält i allmänhet att göra.

Akka Shape-tälten har ju bågar som är i olika långa. Det innebär att tältet är som högst där man i princip aldrig sitter, för där är innertältets vägg, sen sluttar taket snabbt.

Jag använder ett Berganstält när jag har sällskap med mej ut på turen, det är också konstruerat så, med olika båglängd. Det tältet känns väldigt lågt inuti, har ungefär samma höjdmått som Akka Shape.

I mitt "förra liv" fanns ett HB Nammatj 3GT och jag måste säga att jag saknar mycket att nuvande tält inte är lika högt invändigt hela vägen mellan bågarna, så som Nammatj är. Tycker att jag jämt slår huvudet i taket.

Men lockande låg vikt har Akka Shape onekligen!

Hälsn BM

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
där tältet är högst

just där sitter vi mest,jag brukar sitta i innertältet och "guben" i vinkel emot,då sitter vi ju fär det är högst,förvarar grejer i de låga delarna mot kortänden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips