Fjällräven Greenland Winter på sommaren?

Jag kan dela med mig, men jag tror inte mitt svar intresserar dig ;)
Jag använder huvudsakligen två jackor, oavsett årstid.

En tunn vindjacka på ca 150g, och en tunn regnjacka på ungefär det dubbla.

Jag har en klättermusen enride och en enride 2.0. Har ytterligare skaljackor av goretex och andra laminat samt nylonjackor från haglöfs och Lundhags. Vill jag ha fodrat på sommaren har jag tunn Patagonia dun eller syntetgordrad gneis. Förutom det så har jag tröjor från ullfrotte, Houdini, och en hel del fleece. Min absoluta favoritjacka att äta surströmming i utomhus en sval sensommarkväll i Jämtland eller södra Lappland är min första enridejacka. Behagligt material och trivsamt vacker mörkröd färg samt plats under för härligt mjuk ullfrotte orginal i 400 kvalitet.

Bosse

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har aldrig förstått skillnaden på en "höstjacka" och på en "vårjacka" eller "sommarjacka" - de delar av året jag alls behöver en jacka använder jag samma jacka (en ofodrad fjällrävenjacka, har en "Skog" och en "skogsö"). Tycker att det stora delar av året är för varmt när man rör sig med jacka - jag brukar ha en jacka på mig när det är under 8-9 grader varm. Då har jag tshirt och skjorta under. När det blir lite kallare byter jag ut t-shirten mot ett underställ.

Jag har inte använt en jacka med värmeisolering på flera år. Det kanske hade varit annorlunda om jag bott längre norrut. Här är det sällan kallare än -10 grader. I år har det bara varit kallt en kort period, så i pincip har det varit 1-6 plusgrader de senaste 5 månaderna.

Åretruntjackorna är ofodrade för aktiviteter. Civiliserade är som ridrockar och lodenrockar fodrade.
Regnjacka med ute oftast. Förstärker långärmad skjorta med väst, ylletröja och värmetröja beroende på yttertemp. Vintertid ute dunjacka på utanpå som rastplagg. Summera får du göra själv men det blir några ytterplagg för att klara vårt blåsiga, regniga och svala klimat. Glöm inte mössor, vantar och handskar.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips