Fjällräven Greenland Winter på sommaren?

Tja, söker en jacka som jag kan ha under höst, vår, kyligare sommardagar/ sena sommarkvällar. Jag har fastnat för fjällrävens greenland jacket men vet inte om jag ska välja med eller utan foder.
Jag har idag köpt den utan foder och har testat den i +1C med en t-shirt under och kände att G-1000 tyget blev väldigt kallt fort. Visst, kanske inte är väder för enbart en t-shirt men jag blir bekrymad över att tyget blev så kallt då hösten, våren och sommarkvällarna kan vara hyfsat kyliga. Kan den fodrade modellen vara till bättre nytta för mig då? Eller kan den bli för varm då den är avsedd för vinter? Tycker själv fodring inte verkar vara så tjock.
 
Jag upplever G1000 som ett i grunden svalt material men med ett eller flera lager under så blir det genast varmt istället. Mina byxor är svinkalla på vintern men med vanliga långkallingar går det bra ner till minst -15 grader.
 
googla flerskiktsprincipen.

Tack för ditt svar och ber samtidigt om ursäkt, var lite otydlig. Jag vill använda jackan vardagligt som tex. till/från jobbet, promenad, gå på stan, till och från bekanta osv. Känns besvärligt att då med en exempelvis skjorta på sig börja klä sig enligt flerskiktsprincipen. Nä, gott och gott vill jag bara kasta på mig jackan om jag får för mig att jag ska iväg en stund och inte börja dra fram ullunderställ alt. fleecetröja.

Om vi gör frågan enklare; Är Fjällräven Greenland Winter Jacket för varm att ha under kyligare/svalare sommarkvällar (då man normalt väljer att ta på sig en jacka)?
 
Jag upplever G1000 som ett i grunden svalt material men med ett eller flera lager under så blir det genast varmt istället. Mina byxor är svinkalla på vintern men med vanliga långkallingar går det bra ner till minst -15 grader.

Bra info, tack! jag var som sagt lite otydlig i mitt inlägg om användningsområdet. Nu är det byxor du har (kanske inte spelar någon roll) men tror du att det är tack vare G-1000 materialet som du blir varm när du har långkallingar eller är det egentligen långkallingarna som gör det? (dvs spelar ingen roll vilka byxor du har på dig). Tänkte på om jag sitter ute en sen sommarkväll och känner att det börjar bli kallt och jag har på mig exempelvis t-shirt och tjocktröja. Om jag då tar på mig G-1000 blir jag då varmare?
 
Om vi gör frågan enklare; Är Fjällräven Greenland Winter Jacket för varm att ha under kyligare/svalare sommarkvällar (då man normalt väljer att ta på sig en jacka)?

Enligt mig är den för varm för kyliga sommarnätter. Nu bor jag i södra Sverige. Jag vet inte vart du bor. Men här är den för varm för sommarnätter. Jag har haft en sådan jacka men den är numera såld.

En tjockare tröja av fleece med några fickor på rekommenderar istället jag.

Mvh / Johannes
 
Bra info, tack! jag var som sagt lite otydlig i mitt inlägg om användningsområdet. Nu är det byxor du har (kanske inte spelar någon roll) men tror du att det är tack vare G-1000 materialet som du blir varm när du har långkallingar eller är det egentligun långkallingarna som gör det? (dvs spelar ingen roll vilka byxor du har på dig). Tänkte på om jag sitter ute en sen sommarkväll och känner att det börjar bli kallt och jag har på mig exempelvis t-shirt och tjocktröja. Om jag då tar på mig G-1000 blir jag då varmare?

Värmen skapas nog mer av flerskiktsprincipen än att G1000 är varmt. Men det visar i alla fall att t.ex. ett underställ eller en fleece kan få dig att helt ändra uppfattning om plaggets värmande egenskap.

Sen upplever jag personligen att t.ex. X grader i februari inte alls är samma som X grader i juli annat än i rena grader räknat. Förmodligen är det markkylan, luften och lite annat som spelar in här. Så att en jacka upplevs som kall nu säger inte allt om hur den är i sommar vid samma gradtal. Tog min tunna jacka i helgen men det var för kallt trots +5-6 grader, på våren/hösten funkar den bättre vid dessa temp.

Tror oavsett vilket att en jacka avsedd för vinter är för varm även de kallaste sommardagarna.
 
Impregnerade syntetplagg kan avleda kroppsfukt och värme så snabbt att de känns kalla även vid vindstilla.
Naturfibrer ger ett behagligare skal kring kroppen.
Ditt bruk av fodrat vinterplagg på sommartid förefaller märkligt. Prova med en långärmad skjorta under och en ofodrad jacka. Väst är ett utmärkt förstärkningsplagg, liksom mössa och vantar.
Årsmedeltemperaturen i Sverig är i de allra flesta fall högre i ditt kylskåp än ute.
Flerskiktsprincipen fimpar tjockfodrade överplagg om de inte är värmeplagg.
go tur
 
Jag bor i Piteå, Norrbotten. Jag upplever att vi ofta har kyliga nätter, Okej sällan under juli månad :p Men ni har nog rätt, stor chans att den blir för varm ändå..

Jag använder normalt sett inte vinterkläder under sommaren "seobserver" men då man sett Greenland Winter i butik å ser den inte så himla varm ut då fodret inte verkar speciellt tjockt (tycker jag i alla fall). Det ledde då till tanken om att den kanske fungerar under kyligare sommarkvällar.

Kanske inte Greenland jacket är något för mig trots allt? Vad använder ni för jacka vardagligen under våren/hösten?

Här nere ser ni "min setup" (haha) och när jag tänkt använda "Jacka X" som jag benämner den som. Uppskattar om någon har tips på någon annan jacka som skulle passa bra som "Jacka X"

VÅR: Jacka X
SOMMAR: Vid regn - regnjacka från TNF | Vid sol - Solbrillor och shorts (ingen jacka)
KALLA (SEN)SOMMARKVÄLLAR: Jacka X
HÖST: Jacka X
VINTER: Fjällräven Yupik Parka
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyback Fjällräven Greenland Winter Jacket? Kläder 4
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.