fjällräven classic med ettåring???

Sorry ,
hålla inte med om det.För det första är det inte bra för barnets ryggen att sitta långa stunder.
För det andra är det inte bra för mamans ryggen att bära barn bunden framför sig i längre perioder.
Dessutom kan man/fru faktiskt ramla.Då skulle jag inte villja har barn bunden på bröstet.
Själv har jag inget problem med att dricka fjällvatten.Barnet har ändå inte samma tränat immunsystem,dvs. de har lättare att få diarrer.Det kan leder till dehydrering ganska snabbt.
Så, jag skulle atminston koka vattnet.
Vad är det med en vandring var flera hundra delta att man måste göra den med småbarn?
Det finns väl bra om fjällvärlden utanför Fjällräven Classic.Med dagsturer.Eller, om man vill bo i tält, i närheten av 'civilisationen'.
Sedan finns någonting man kalla för Murphys Law.Därför skaffa man marginaler.Skulle ni vara 4 personer på vandringen kan man dela såväl last som uppgifterna. Två personer med barn lämna inga marginaler.
Nej, jag tycker inte att ni ska delta i Fjällräven Classic. Gott nytt år..A.
 
Hyr en hytte

Gör dagsutflykter med Guldklimpen, alla kommer att trivas. Tidsnog kan ni gå alla 3 med välbehag men blöjåldern kommer inte tillbaka på länge....
Våga välja bort...
//J
 
Barn tål att bäras. Homo Sapiens är från första början en samlar/jägar-art! ...
Bara för att det var en samlar/jägar-art så finns det inget som talar för att de skulle tålas att bäras mer för det!
Men det är stor skillnad på att bäras och skumpa omkring i en bärstol med upprätt ryggrad.
Precis som du påpekar själv så är det i det syftet bättre med en bärsjal.
Men jag hade definitivt inte viljat bära omkring på en 15-mån i en bärsjal och än mindre i några dygn.
//Peter
 
Inte ens när ett par svullna lämlar guppar förbi, eller ligger ett renkadaver en bit uppströms? :)
Visst, oftast är det inga problem, men man kan inte säga att det alltid går att dricka allt vatten.

Nej, då kanske man ska bli misstänksam. Men allvarligt, hur ofta händer det?! Det läskigaste jag sett flyta förbi är använda plåster och överkokta nudlar...

Men hur ofta behöver man släpa med sig filtreringsutrustning i svenska fjällen? Ser vattnet ofräscht ut - gå en bit uppströms eller 300m till nästa vattendrag.

Jag tycker inte man ska skrämma folk till att stanna hemma, inte ens de med barn. (Andreas Fuecker: "Tjenare! Hålla inte med, Karolina.Var det vandra 100-tals vandrare kan behövas filter.Ditto för barn.Dessutom måsta jag ju hitta på någonting för att övertala dem att inte gå ;)"

Vana är en annan fråga...
 
Hi Karolina,
nu lite OT: Det handla inte om att skrämma folk så att de stanna hemma ,som du påstå, det handla mer om att inte säger: Ta ditt barn och delta i en kapplöpning över 110km, i fjällvärlden.
Om du tycker att du kan dricka vatten:Fin.Om andra tycker man skulle inte det:Också fin.
Men det här handla inte om att dricka vatten i fjällvärlden, det handla om att sätta ut ett barn strapaser de kanske mår inte bra av(i min tycke).Lite dåligt stil visar du genom att visar en personligt meddelande utan att elta i egentliga diskussionen: Ska man ta med barn på så en vandring.
A.
 
du tycker att du kan dricka vatten:Fin.Om andra tycker man skulle inte det:Också fin.

Hej Andreas. Vi är ganska många som druckit svenskt fjällvatten utan att koka det eller filtrera det in ganska många år, och vi har överlevt. Att det rör sig hundratals människor på en led innebär inte allt allt vatten som rinner ned till leden blir förorenat (om det vore så skulle vi ha tusentals döda bara i kebnekajse varje år)

Christian
 
Stanna absolut inte hemma, det har väl ingen föreslagit heller. Men kombinationen med Fjällräven classic och en ettåring? Jag skulle inte ge mig på det, däremot går det utmärkt att ha det jättemysigt i fjällen med en ettåring utan det prestationskravet. Sommartid gärna i en bärstol och vintertid i en pulka. Kälke bakom en skoter går också bra (men det får man inte skriva här, så det låter jag bli).
 
Det är väl snarare (om tidigare skrivits) att OM man nu skall ut med bebis en vecka i fjällen en rätt bra ide att gå just Fjällräven Classic med den organisation/struktur det innebär. Reträttpunkter i form av stugor finns ju också.
Hur är det förresten - får man mat/bränsle efterhand på vägen eller bär man allting från start? Om man får grejerna efterhand så blir ju upplägget med "organiserad fjällvandring" ännu bättre för trådstartaren.

Jag läste förresten en artikel - tror det var utemagasinet - om Fjällräven Classic där man bla intervjuade en pappa som gick med sin son som som var rätt liten. Så det görs ju uppenbarligen redan.

Jag har själv en sjumånadars pojke men tror jag gör uppehåll med fjälvandrandet även detta år.
Dock har jag verkligen uppskattat de tips om barn och uteliv som har getts - mera!

Uffe
 
Läste just deras hemsida. Maten delas ut efter vägen, och det är frystorkat som gäller.men hur kommer den ut på fjället?

Det står också.

I arrangemanget försöker vi alltid minimera transporter både längs vägar och i luften.

Så jag antar att de inte tar ut den med helikopter, men hur går det till? Nån som vet?
 
Hi Karolina,
nu lite OT: Det handla inte om att skrämma folk så att de stanna hemma ,som du påstå, det handla mer om att inte säger: Ta ditt barn och delta i en kapplöpning över 110km, i fjällvärlden.
Om du tycker att du kan dricka vatten:Fin.Om andra tycker man skulle inte det:Också fin.
Men det här handla inte om att dricka vatten i fjällvärlden, det handla om att sätta ut ett barn strapaser de kanske mår inte bra av(i min tycke).Lite dåligt stil visar du genom att visar en personligt meddelande utan att elta i egentliga diskussionen: Ska man ta med barn på så en vandring.
A.

1. Det är du som skriver "Dessutom måsta jag ju hitta på någonting för att övertala dem att inte gå", visserligen med en smily efter men ändå.
2. Dålig stil... står du inte för vad du skriver?
3. Fjällräven classic behöver inte vara en kapplöpning. Man kan också se det som en tur där man får mat längs med vägen och att det finns fler människor i närheten som kan hjälpa en vid behov.
4. Självklart ska man ta med barn på vandring! Sedan är det som jag skrev tidigare en fråga om vana. Och här har det ju framkommit att vanan är låg så då kanske det är mindre lämpligt. MEN det är längs med en vältrafikerad sträcka av inte allt för hög svårighetsgrad (plus det jag skrev i punkt 3).

Men nu ska inte du och jag hacka på varandra. Vill man vara försiktig med vattnet får man ju vara det, jag tyckte bara det var en konstig åsikt om filtrering som kanske hörde hemma i mer förorenade delar av varlden (inte den svenska fjällen)...

Förlåt för trådkapningen.
 
Klart ni ska till fjälls! Men en lång vandring verkar inte vara det optimala för varken barn eller föräldrar. När barnen är små måste det ju vara bättre att ha ett basläger att gå på dagsturer ifrån.
Pär
 
Storulvån / Kebne fjällstn

Jag tror ni alla får en bättre upplevelse om ni har någon fjällstation som bas, tex Storulvån eller Kebne och gör dagsaktiviteter därifrån. Jag har haft med barnen till fjällen i omgångar från liten ålder och jag skulle inte genomföra er planerade vandring med en 15-månaders, det går men jag tror ni får ut mer av förslaget ovan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fjällvinden Fjällräven Classic - Fjällvandring 31
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
Nybörjare från falun Fjällräven classic 2009 Fjällvandring 68
BeatriceK Fjällräven Classic klar Fjällvandring 2
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Appropå Fjällräven Classic.. Fjällvandring 11
sarawak Fjällräven Classic Fjällvandring 9
hakpoh Fjällräven classic Fjällvandring 16
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Buzzrock Fjällräven Classic 2006 Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
avslut1008 Fjällräven classic Fjällvandring 1
CE Fjällräven Classic Fjällvandring 15
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
sulan55 fjällräven c Fjällvandring 3
BeatriceK Fjällräven Vlassic i trekkingsandaler? Fjällvandring 10
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
zzeezz Fjällräven Classiq 2005-2007 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.