Fjällfiske!

Jag undrar vilka månader som är bäst för fjällfiske?
Om man är på jakt efter öring, röding och harr.
Är även tacksam för tips på ställen jag kan åka till.
Har funderingar på att resa med flyg eller tåg.

Tack på förhand!

Mvh Morgan
 
Jag har främst fiskat i Norrbotten och klassiska ställen är Kaitumälven med Tjuonajokk, Sandåslandet norr om Kiruna (Råstoätno, Råstojaure, Tavvaätno), Arjeplogsfjällen (Miekak, Vuoggatjålme m.fl.), Rautasälv, Lainioälv, Torneälv och Kalixälv. Arterna är ffa harr, öring, röding och lax.
Säsongen är ganska kort och sträcker sig från juni till och med augusti beroende på höjd. Själv föredrar jag att åka ganska tidigt, någon gång efter midsommar till mitten av juli. Kolla http://www.kirunaflyg.se där kan du se fler alternativ.

/D
 
jag vet inte mycket om fiske, men vad jag har hört så ska det vara bra kring Tärnasjön i vindelfjällen. Kanske värt att kolla upp? Tror det är öring och röding du hittar där...
 
Jag åker till södra fjällkedjan o det gör jag varje år ett par dagar innan midsommar o ett par dagar efter
Runt vecka 26-27 o 34-35 varje år är jag uppe tidigt och sent aldrig under industrisemestern iaf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.