Fjällen i oktober?

hej
smyger mig in lite på denna tråd ;)
vålådalen brukar vara mindre snö men hur är det just nu blåhammaren - sylarna - gåsen? någons som varit där sista veckan . bild hade varit kanon. har haft koll på väder appen men verkar regna/ snöa varje dag på senaste tiden och visar så framåt oxå. mvh Patrick

Jag tyckte det var så många negativa röster så jag vill bara slå ett slag för senhöstfjället.

Det är nu luften är liksom krispig och mycket av myrmark börjat frysa. När myrarna har fryst och snön inte har börjat täcka allt är tiden då fjället är som mest tillgänglig. Strunt i leder och spänger - Du kan gå överallt!

Okej att tältförutsättningarna är sämsta möjliga och dagsturer är att föredra. Men det kompenseras med att det är folktomt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hyr en stuga eller ett hotellrum i tex Hemavanfjällen. Där har du mer dagsturer än du hinner med.
Har du tur kan du få fantastiska dagsturer i strålande sol, med hög härlig luft.
Men räkna med att mest vara inne eller gå på väldigt korta och nära turer. I Hemavan finns det dock bra enkla turer. Gå upp mot Kobåset via fjällfina kåtan. Gå längs drottningleden från Laisaliden, du får även där fjällkänsla direkt.
Var inte rädd för fjället i oktober, men var beredd på att mest stugmysa.

Ps, fjällstugornas nödrum är inget man ska räkna med att bo i om det är dåligt väder.
Tänk på dom som förbjudet område som endast får användas i yttersta nödfall.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips