Fiske tips!

Vecka 29 så startar vår fjällvandring. Ska i år gå mellan KATTERJÅKK och ABISKO.
Är det någon som har fiskat i vattnen där uppe? Jag står i valet och kvalet om jag ska ta med flugspöt eller ej. Kompisen tror inte det finns fisk i sjöarna/bäckarna eftersom det ligger så pass högt 500-850 möh.
*Hur högt upp finns det fisk?
*Vart köper man fiskekort för dessa vatten?

Mvh // Joachim

visst finns det fisk!

Hej!
Jag har inte fiskat i just de sjöar och bäckar som ni kommer att passera, men jag kan ändå säga att visst finns det fisk på nivåerna 500-850 m.ö,h. Har fiskat på andra platser i de svenska fjällen på dessa höjder och själv fått fisk som öring och röding. Jag vet tyvärr inte om det finns någon eventuell maximal höjdgräns. Tror dock att röding kan finnas riktigt högt upp om inte vattnen är för små.
Fiskekortet jag själv köpte, kallas för "Kiruna-kortet" och täcker en otroligt massa vatten i hela Kiruna kommun! En mycket bra kartbilaga medföljer så att man enkelt kan ha koll att man fiska i "rätt" vatten. Kortet säljs på många ställen som affärer, bensinmackar, turistinfo m.m. Går att köpa som dygns- vecko- eller årskort.
Ha en fin tur!
Lars

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Klart spöt ska med!
Har inte fiskat i just det området, men visst lever både öring och röding på den höjden.
Det rinner en massa små bäckar ner mot torneträsks södra strand, där borde du kunna få småöringar åtminstone. Borde ju också finnas en del intressanta sjöar högre upp på fjället.

avslutad210712

Gäst
Här finns info var du kan köpa fiskekort, fiskeregler och fiskekartor.

http://www.fjallen.nu/7index.htm

Vet inte riktigt vilken väg Ni tänker gå men tänk på att i Abisko nationalpark är fiske förbjudet och en del andra vatten ovanför Abiskojaure är undantagsvatten och därmed förbjudna men det syns på kartorna vilka vatten det gäller.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips